Melk bevat caseïne, een eiwit dat is opgelost in de melk. Als je melk verwarmt, komt de caseïne uit de oplossing. Hij drijft naar de bovenkant van de melk en begint daar te schuimen. De schuimlaag isoleert de melk eronder. Gevolg: de temperatuur van de melk stijgt snel. Samen met het schuimen zorgt dat voor het plotseling overkoken van de melk. Blijven roeren zorgt ervoor dat caseïne in de oplossing blijft en de melk niet overkookt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Het enige antwoord dat hout snijd, de rest doet er maar een gooi naar.

Andere antwoorden (7)

Omdat er in melk eiwitten zitten en eiwitten gaan 'exploderen' bij verhitting. Dat zorgt ervoor dat melk overkookt en water niet.

Je ziet het ook wel eens als je bouillon trekt uit vlees, dan schuimt het ook zo. Dat zijn de eiwitten uit het vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk zet enorm uit als het het kookpunt bereikt. De lucht- en stoombelletjes maken de melk heel groot, om het maar populair uit te drukken. Bij water ontsnapt de stoom via het oppervlak.
AWM
13 jaar geleden
water is eigenlijk niets, er zit niets in.
maar in melk zitten veel dingen, en daardoor kookt melk over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de spullen die in melk zitten gaan exploderen en daardoor gaat melk overkoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water kookt toch ook over? Probeer maar eens uit, laat het effe doorkoken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er in melk ijwite inzitten en in water niet. Daarom zijn de deeltjes ook anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stelletje domme eenden !!!!!!! water kan nooit heter worden als 100 gr. daarna verdampt het. melk wel. en dat licht aan het soortelijke gewicht van melk!!!!!!!