Kun je deeg "overkneden" ?

Of is lang kneden juist goed? of verschilt dat nog per deegsoort?

Recentelijk Masterchef gezien en zeer geinteresseerd geraakt in koken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Deeg kan je overkneden.

Door het kneden komt er een bepaalde bindstof vrijin je deeg. Hierdoor wordt je deeg stevig en kan het goed rijzen. Als je doorkneed, dan verdwijnen de structuren weer, enwordt je deeg minder. Tijdens het kneden kan je voelen hoe je deeg meer meegeeft.Dat is net na het punt waarop je had moeten stoppen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nadat je b.v. brooddeeg of pizzadeeg hebt gekneedt, leg je het weg om te rijzen. Na het rijzen ga je nog een keer kort nakneden en leg je het nogmaal eventjes weg.

Het deeg wordt daardoor nog luchtiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt per deegsoort. In het recept dat je maakt, staat vaak wel of je met koele handen, gewoon met je handen of met een mixer met deeghaken moet/kunt kneden.

Als er bij staat dat je zo kort mogelijk moet kneden, en je doet het te lang, wordt het deeg taai en zal je brood/gebak heel vast worden.