hoe Kook ik het beste sushirijst?

Ik heb nu al meerdere malen sushi proberen te maken, maar de rijst mislukt al-tijd! Ik volg precies de gebruiksaanwijzingen, maar het verbrand altijd. Ook heb ik al heel wat varianten gehoord over hoe je de rijst moet koken (elke vepakking en elke site weer iets anders), maar het zou fijn zijn om het van een ervaringsdeskundige te horen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.6K
Erna55
8 jaar geleden
Bij verbanden heb je te weinig water of het vuur te hoog, waardoor het water te snel verdampt.
Erna55
8 jaar geleden
Je kookt de rijst het best in een pan met dikke bodem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, dus ook meer water toegevoegd en op zo laag mogelijk vuur gezet, maar het blijft mislukken. Hoe maak jij precies sushirijst? Heb je daar ervaring mee?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier vind je een recept waarmee het altijd lukt:
https://www.sushi-san.nl/sushirijst/
De rijst vooraf wassen in koud water is een belangrijke stap die je meestal niet op de doosjes ziet staan.

Antwoorden (2)

Het toeval wil dat ik gisteren sushi heb gemaakt. Pandan rijst gebruikt en tien minuten laten koken, in ruim water. Daarna afgieten en toen laten uitdampen met de deksel half erop. De rijst was een beetje te zacht. Rijst goed koken is niet eenvoudig. Het merk of soort verschilt en je hebt dus ervaring nodig per type. Mijn advies is: meer water gebruiken en korter laten koken. Indien de rijst te hard is dan nagaren in de magnetron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer, maar zo bereid je geen sushirijst. Je moet echt sushirijst gebruiken en in weinig water koken nadat je de rijst gewassen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer, zo stond het op de verpakking gedrukt. Biologische pandan rijst uit Thailand, die je ook niet hoeft te wassen. Gekocht in een landelijk opererende supermarkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Koensander Je zegt "Biologische pandan rijst uit Thaliland"
>>>die je ook niet hoeft te wassen!!<<< Daarmee sla je zo ongeveer het belangrijkste aspect over... Ga liever naar een toko, daar kun je advies vragen. Voor sushi heb je toch echt "sushi-rijst" nodig. Deze is anders dan gewone. In onderstaand recept zie je ook : Rijst: 300g sushirijst [en water] . http://www.aziatische-ingredienten.nl/recept-sushirijst/ Sushirijst koken (shari) Sushirijst koken Voor 2-3 personen Rijst:
300g sushirijst
water Awase-zu (azijnmengsel):
3 dessertlepels suiker (30ml)
1 dessertlepel zout (10ml)
5 dessertlepel rijstazijn (50ml)
1 dessertlepel mirin (10ml) (optioneel)
Het belangrijkste is ... heb ik begrepen ... g.e.d.u.l.d. ... niet in haast .even. de sushirijst maken/koken. Het is een klus.
Ook heel belangrijk: neem SUSHI-rijst... dus niet een 'gewone'.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/sushirijst/

Op deze link staan 'tips, weetjes en recepten : handig.

NB. Het geheim van goede sushirijst: geen shortcuts bij het wassen, wees geduldig, gebruik goede kwaliteit, niet te oude rijst, waaier de rijst zo snel mogelijk koel, schep voorzichtig zoals je eiwitten door een beslag zo scheppen, altijd op kamertemperatuur eten.

http://www.aziatische-ingredienten.nl/recept-sushirijst/