Hoe kun je vla uit een pak stijver maken?

Wil deze als vulling verwerken in een koude taart.

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat om magere chocoladevla.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
12.4K

Het beste antwoord

Zonder te veel gedoe, zou je kunnen kiezen om de vla in een brede pan te doen, en dan zachtjes laten koken. In een brede pan zal snel veel vocht verloren gaan, waardoor de vla iets dikker zal worden, en trouwens ook rijker van smaak. De vla moet je constant blijven roeren, anders zal aanbraden (dat geldt ook voor de andere methodes)

Plan B, en dat kan je misschien beter doen in een niet al te brede pan, is om een bindmiddel eraan toe te voegen. Hiervoor kan je gewone meel of maïzena kiezen, en eerlijk gezegd, gemakshalve zou ik voor de maïzena gaan.
In ieder geval, maïzena moet je nooit direct toevoegen aan de vla, anders krijg je klodders.
Voor een halve liter vla zou ik het zo doen:
- Los 2-3 theelepels maïzena in een klein beetje melk op kamer temperatuur. Gebruik net genoeg melk om de maïzena op te lossen, en goed roeren.
- Breng de vla zachtjes aan de kok in een pan met een dikke bodem, en voeg de melk met de maïzena aan de vla toe.
- Blijf roeren totdat het je de vla weer ziet zachtjes koken. Als het afkoelt, dan zal je zien dat het veel steviger is geworden.
- Mocht je de vla nóg dikker willen, dan kan je nog altijd extra maïzena toevoegen.
Let op dat de vanille smaak en de zoetigheid steeds minder zal zijn met de maïzena methode.

Er is ook een plan C, en dat is met gelatine. Gelatine kan je kopen bij ieder supermarkt in de vorm van droge blaadjes.
Voor een halve liter vla gebruik 2 blaadjes gelatine op deze manier:
- Week de gelatine in een kom met lauw water zo'n 2-3 minuten.
- Breng de vla aan de kook in een pan, net zoals met de maïzena.
- Haal de pan van het vuur, en voeg de blaadjes gelatine zonder het weekwater aan de warme vla, en roer het geheel. Je zal zien dat de gelatine meteen zal oplossen in de warme vla. Het is belangrijk dat je de gelatine niet laat koken, anders verlies veel bindingskracht.
Als de vla afkoelt, dan zal deze flink steviger zijn. Met een extra blad gelatine dan zal het bijna stijf zijn.
Voordeel van de gelatine is dat je de smaak niet verdunt door steeds meer vocht en meel toe te voegen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Goh,je lijkt wel een kok.
Mooi antwoord+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@butterscotch
Ja hoor, geen probleem. Met de maïzena zal de chocolade wat lichter van kleur worden, maar het maakt geen verschil. Voor een echt stevige vulling, die je kan aansnijden, zeg maar, dan zou ik zonder twijfel voor de gelatine gaan, en dan 2 blaadjes voor 1/2 liter vla.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@burgos
Geen professionele kok, althans krijg ik niet ervoor betaald, maar wel een gepassioneerde amateur met heel veel kennis van levensmiddelentechnologie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, dat is prima te doen!
Ik had de meest gebruikelijke opties gekozen om vla (of wat dan ook) te verdikken, maar met agar gaat dat ook zeker lukken.
Ik moet bekennen dat ik minder ervaring heb met agar in de keuken, maar wel jaaaren lang in het laboratorium.
Ik zou zeggen: volg de aanwijzingen in de verpakking, maar gebruik dan ongeveer de helft van de hoeveelheid, want vla is uit zichzelf al dik.
Breng de benodigde agar aan de kook in een beetje water, voeg het aan de warme vla toe (warm zodat je het kan gieten en niet meteen stolt, hoeft niet te koken), goed roeren, en zodra de temperatuur van je vla onder de 30°C komt, zal het prachtig stollen.

Andere antwoorden (1)

Koken, en er iets van maizena of allesbinder in doen, en weer af laten koelen . Echter als je dan toch aan het koken sla , zou ik gewoon voor custard gaan, en dit naar gewenste dikte met melk tot pudding koken.