Waarom zijn de bottels van (tuin)rozen niet echt geschikt voor jam en thee?

Ik maak jaarlijks jam van vlierbessen, tomaten en rozenbottels.
Nu ,dat laatste is soms moeilijk te vinden (winkel?) en in de stad zijn er nauwelijks plukplaatsen.
Nu stel ik me de vraag : kan het met gecultiveerde rozen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3K
Rieneke1
14 jaar geleden
dat zou ik ook wel willen weten, +

Het beste antwoord

De volgende roze varieteiten geven bottels die geschikt zijn voor thee en confituur enz ....
-Rosa canina of hondsroos.
-Rosa rugosa of rimpelroos of Japanse bottelroos. Volgens kenners produceert deze de lekkerste rozenbottels.
-Rosa rubiginosa of Eglantier
-Gallicarozen
-Rosa pimpinellifolia of duinroosje met bruinzwarte bottels waar vogels niet gek op zijn.
-Moschata-hybriden.
-Ramblerrozen. Deze klimrozen produceren een overvloed aan kleine bottels.
-Rosa nitida. Kleine donkerrode bottels
-Centifoliarozen
-Rosa alba
-Rosa damascena
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

voor sierrozen geldt het zelfde als voor sierappeltjes... die zijn er voor de sier en niet om op te eten...

gecultiveerde rozen zijn gecultiveerd omdat men de bloemen het belangrijkste vindt... en niet voor hun bottels...

planten die gecultiveerd zijn voor hun vruchten (of andere eetbare delen) hebben in de ogen van siertuinders weinig sierwaarde...

voor de jam heb je echt de bottels van de Rosa rugosa (rimpelroos) of de Rosa canina (hondsroos) nodig...

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk hier maar even: http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/zadenlijstfruit.htm