Hoe maak je zelf yoghurt van melk?

De vraag zegt het al

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Zoals gezegd, yoghurt maken is simpel. Hier volgt stapsgewijs het hele proces.

. Gebruik je verse melk, verwarm deze dan tot minimaal 72° C gedurende 15 seconden. De melk is nu gepasteuriseerd en dat verkleint de kans op mislukken van je yoghurt. Gebruik je melk uit een pak dan is deze stap niet nodig.

· Voeg een yoghurtcultuur toe aan 1 liter melk en meng dit goed. Als yoghurtcultuur kun je één van de culturen die ik aanbied gebruiken. Je kunt ook gebruik maken van yoghurt uit de biologische winkel. Dit zal in de meeste gevallen ook een goed resultaat geven.

· Verwarm het mengsel “au bain marie” tot 45° C en zet het vervolgens op een warm plekje. Het is belangrijk dat de melk ongeveer 45° C blijft. De melkzuurvergisting verloopt dan optimaal.

· Wil je zeker zijn van de goede temperatuur, gebruik dan een yoghurtapparaat. Deze houdt de melk op de juiste temperatuur zodat de melkzuurbacteriën hun werk optimaal kunnen doen.

· Controleer af en toe of de yoghurt dik en lobbig wordt. Is dit het geval, zet hem dan in de koelkast. Gebruik je een yoghurtapparaat dan hoeft dat niet Deze is gewoon na 8 uur klaar en kan vervolgens in de koelkast.

· Bewaar 2 lepels yoghurt om te gebruiken als cultuur voor de volgende keer. Dit kun je een aantal keren herhalen voor dat verkeerde bacteriën de overhand krijgen. Afhankelijk van hoe hygiënisch je te werk gaat is het verstandig na 10 keer een verse cultuur te gebruiken.

· En nu het belangrijkste…….. je zelfgemaakte yoghurt opeten. Eet smakelijk!

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.levenvanhetland.nl/hoemaakjeyoghurt.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zult toch 2 theelepels gekocht yoghurt nodig hebben. Of zo'n yoghurtcultuurpakket kopen, maar dat is geldklopperij:

1) Doe de melk in het pannetje en verwarm het al roerende tot 85 graden.
2) Laat dan de melk weer afkoelen tot 40 graden.
3) Meng 2 theelepeltjes yoghurt door de melk. (Als je meer yoghurt wilt maken is die twee theelepeltjes ook genoeg. Deze yoghurt zorgt ervoor dat de reactie op gang word gezet en de melk ook word omgezet tot yoghurt. Tenzij je een hele grote hoeveelheid yoghurt wilt maken is het handiger iets meer yoghurt toe te voegen.)
4) Zet dit 18-24 uur op een warme plek, het is de bedoeling dat het ongeveer 40 graden blijft.
5) Bewaar de yoghurt daarna op een koude plek (koelkast) om doorzuring te voorkomen.

Toegevoegd na 29 seconden:
die 2 eetlepels even aan je buurvrouw vragen

Toegevoegd na 49 seconden:
theelepels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
da's hetzelfde met glas, dat gaat ook het beste met een stukje oud glas in de smeltpot te doen. Hoe het eerste glas is gemaakt...? Niemand weet het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de wikipedia-pagina van yoghurt vind je het antwoord over het ontstaan. Het verhitten tot 80 graden kun je trouwens weglaten, alle Nederlandse melk (behalve die je bij de koeienboer haalt) wordt nl. al gepasteuriseerd. Dus verwarm je melk gewoon tot 'polslauw' en doe er dan de yoghurt bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yoghurt