Kan je rijst in roerbakgerechten vervangen voor havermout?

Ik ben sindskort wat vaker havermout gaan eten en nu vroeg ik mij af, aangezien er zoveel recepten met havermout zijn, of je ook bv bij roerbakgroenten havermout kan toevoegen ipv rijst?
Een aantal jaren geleden kwam er ook tarly op de markt en nu ook Quinoa (ik weet niet hoe je het schrijft).
Dus vroeg ik mij af of havermout ook te verwerken is in de warme maaltijd en heeft iemand toevallig een recept hiervan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (2)

Het kan natuurlijk wel. Je kunt havermout warm eten en je maakt het (als je er met wat fantasie naar kijkt bijna net zo klaar als rijst, koken in een vloeistof).

Je zou het dus kunnen klaarmaken en door de rest van het eten (groente, vlees?) roeren.

Roerbakken gaat mogelijk minder goed, je moet havermout toch met melk klaarmaken en dat gaat aanbakken + rijst is, als je het goed klaarmaakt korrelig en havermout plakt of is een soort risotto als je er veel melk bij doet en dan is het niet echt roerbakken meer wat je er mee doet.

Dat lijkt me dus de enige variant, maak er een soort risotto van (risotto is hele natte rijst, bijna een soort pap).

Maar feitelijk eet je dan havermout pap met ipv rozijnen en appel erdoor, gehakt en broccoli. Ik denk persoonlijk dat de papsmaak zo overheerst dat het niet lekker is maar smaken verschillen.
10 jaar geleden
Havermout in een roerbakgerecht lijkt mij persoonlijk niet zo lekker, ik zou eerder gewoon gekookte haver nemen, dat past vind ik veel beter in een avondmaaltijd dan havermout.
In baksels, en om vlees/vis/vleesvervangers in te paneren is havermout (niet vantevoren koken) wel lekker.

Gewone haverkorrels zijn oa. te koop bij biologische winkels/natuur(voedings)winkels. Je hebt de gewone soort, die je een tijd moet weken voor je het kookt, maar je hebt tegenwoordig van zo'n beetje alle granen ook varianten die al een warmtebehandeling oid. hebben ondergaan waardoor je ze alleen nog maar bijvoorbeeld een kwartier hoeft te koken, volgens mij hebben ze die van haver ook.