Maakt het uit of je voor Herman, het vriendschapsbrood, volle of halfvolle melk gebruikt?

13 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, ik wil ook nog een keer Herman maken.
Rieneke1
13 jaar geleden
dank deirdre, ik ben vandaag van start gegaan.
hij is zo lekker! :)

Het beste antwoord

Je kunt het best halfvolle melk nemen.
De vierde en de negende dag toevoegen,samen met bloem en suiker en op de tiende dag komt er zoveel zwaars bij zoals olie, eieren,bloem, suiker,noten, krenten/rozijnen en appel. Volle melk geeft onnodig meer calorieën en in smaak valt het echt niet op. Cakedeeg wordt ook altijd met halfvolle melk gemaakt om het wat luchtiger te houden.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of geen melk?
Volgens dit recept.
http://members.tele2.nl/maarten.magielse/ReceptHerman.htm

Zelf starten:

100 gram suiker
250 ml warm water
1 zakje gist ( 7 gram)
225 bloem

Suiker oplossen in 1/2 kopje van het warme water.
Strooi gist erbij, laat 10 minuten staan.
Roer de rest van het warme water erbij en de bloem.
Klop totdat het een glad beslag is.
Goed afdekken met plastic folie.
Laat rusten op kamertemperatuur tot de volgende dag.

Oh, ja de vierde dag moet er melk bij.
Of alleen de 9e dag? Volgens deze:
http://www.smulweb.nl/88959/artikel/Herman-het-vriendschapsbrood

Ik kom er niet uit. Ik denk niet dat het uitmaakt, zoveel verschil is er niet tussen volle en halfvolle melkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor de moeite, maar ik maak het volgens beproefd recept, zonder gist en met melk.
heb het alleen al jaren niet meer gemaakt, dus twijfelde.
in het recept wat ik heb staat gewoon melk, zonder nadere aanduiding.
Kimath
13 jaar geleden
Wat een leuk recept trouwens, ik kende dit helemaal niet :D
Rieneke1
13 jaar geleden
@kimath, je hebt er even wat werk aan, maar het is zooooo lekker! :)