Kun je het restant van geklaarde boter (eiwit vooral) nog ergens voor gebruiken?

Ik bedoel bij het bereiden van een gerecht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inmiddels wijzer geworden: koks gebruiken het in de aardappelpuree om er een botersmaak aan te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk je? Ik kook al heel lang maar wat jij beweerd heb ik nog nooit zien doen....tenminste niet door eerlijke koks en ik heb door de jaren heen met heel wat andere koks samengewerkt hoor.

Het beste antwoord

Ik maak er wel eens een soort toetje van dat lekker smaakt. Je moet er wel kikkererwtenmeel voor hebben (ook wel 'besan' geheten) omdat dit lekker nootachtig smaakt als het even geroosterd wordt. Je kan het ook zelf van gedroogde kikkererwten even malen.

In de pan waarin je de boter geklaard hebt, doe je wat kikkererwtenmeel samen met het afgeschepte residu van de ghee. Op medium vuur rooster je zo het meel even tot de rauwheid weg is. Je kan evtl. wat water erbij doen tijdens het bakken.
Als alles gegaard is kan je er suiker, kokosnoot en kardemom doorheen doen. Alles even goed doorroeren en klaar is het schoteltje.

Ik schraap het residu ook wel eens van de bodem en doe er alleen wat suiker bij, dan is het ook lekker weglepelen!
Ik gooi het nooit weg!
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weer iets minder weg te gooien. Bedankt!
marjasmits
een jaar geleden
Fijn dat het eiwit hergebruikt kan worden, zowel voor mens als dier. We gooien al te veel weg en dit is weer een verbetering.

Andere antwoorden (1)

Op deze vraag kan een heel kort antwoord gegeven worden: "Neen"
Het restant van geklaarde boter is in de keuken niet meer bruikbaar maar je kan het wel nog aan sommige dieren voeren zoals daar zijn varkens, kippen enz.....
Tenminste dat doe ik ermee, en de kippen vinden het blijkbaar wel lekker want ze pikken alles mooi uit hun bakje.