Mijn zelfgemaakte kipsaté heeft een bitter bijsmaakje...

Probleemomschrijving: Als ik zelf kipsaté maak begin ik zoals gebruikelijk om de kip te marineren in ketjap/sambal/boemboe-saté/knoflook/suiker. Na een paar uur ga ik het geheel braden in hete olie. Tijdens dit braden in de hete olie, gebeurd er iets met de smaak. Ik vermoed dat de ketjap niet goed tegen de hete olie kan. De marinade wordt bitter door de hitte van de olie. Heeft iemand suggesties?

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien kun je de gemarineerde kip grillen?

hm, het kan zijn dat de suiker verbrandt, in het beginsel carameliseert het, maar als je het te lang bakt kan het een nare bijsmaak geven, zowel toegevoegde suiker als suiker in de ketjap. Ik zou denken dat dat het is. Om het probleem op te lossen zou ik het ofwel op iets lager vuur bakken, of in een grillpan of op de BBQ (met olie in de marinade ipv op de plaat)..

Het beste inderdaad om de saté op een grill of in een grilpan te bereiden.Of de olie minder heet laten worden. In de ketjap zit suiker, en je voegt ook nog suiker toe aan de marinade.Als dit heet wordt, gaat het caramelliseren, bij te grote hitte verbrand de suiker en krijg je die bittere smaak.Dus niet te snel en te heet, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost.(de kip is toch wel vers neem ik aan, want niet verse kip kan ook enigszins bitter smaken.)

gooi je kip eens in de grilpan zonder vet en laat de4 suiker eens weg

Sate kan je het beste grillen (grillpan, grill van de oven of BBQ). Kijk wel uit met de temperatuur. Ketjap karameliseert als het te heet wordt, en dan wordt 'ie bitter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100