Wat is snijbiet voor groenten en wie heeft een lekker recept?

Kan ik zelf ook opzoeken maar hoor liever de ervaringen van anderen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Het beste antwoord

Snijbiet is een ouderwetse bladgroente en is ook bekend onder de naam warmoes. Maar warmoes en snijbiet zijn niet helemaal identiek. Vaak wordt met snijbiet de variant met veel blad bedoeld, terwijl warmoes typisch dikke nerven heeft. Van warmoes at men vroeger alleen de bladstengels. Snijbiet hoort tot de familie van ganzevoetachtigen. Snijbiet bevat veel vitamine C en calcium en ijzer.
Van snijbiet is zowel het blad als de bladstengel te eten. In het algemeen kunt u dezelfde recepten gebruiken als voor spinazie, alleen de kooktijd is iets langer. Goed spoelen en in stukken gaar stoven.

Quiche met snijbiet, wortelen en geitenkaas
(dewassendemaan.be)

Bladerdeeg
500 gram snijbiet
200 gram wortelen
250 gram harde geitenkaas
3 eieren
cashewnoten
olijfolie en peper

Bekleed springvorm met bladerdeeg en verwarm de oven voor op 210 graden.
Was de snijbiet en snij de stengels eraf. Snij de stengels in stukjes en stoof deze in wat olijfolie. Snij het bladgroen in repen en voeg deze na 10 minuten bij de stengels. Laat even stoven.
Stoom de jonge wortelen en snij ze in plakjes.
Klop de eieren los en voeg de in blokjes gesneden geitenkaas toe.
Kruid met veel peper.
Voeg de warmoes en wortelen toe. Vul de beklede springvorm met het mengsel. Garneer de taart met cashewnoten en bak hem op 210 graden gedurende ongeveer 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgensmij is het een soort spinazie, en kun je het ook zo voorbereiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijbiet teelt mijn vader altijd zelf, ik eet het veel in de zomer. Het lijkt op spinazie qua smaak, de bladeren zijn dikker en het heeft een rode stengel die ook eetbaar is. Snijbiet bevat veel vitamine C en calcium en ijzer. Het slinkt ook wat minder tijdens het koken. Je kunt het een beetje vergelijken met de Turkse spinazie. Een lekker recept? Ja hoor:

Voorjaarsstampot

750 gram aardappelen
400 gram meiraapjes of stukjes kool
½ lichte groetenbouillon
dot boter
warme melk
1 bos snijbiet
350 gram pittige geitenkaas in blokjes
klein beetje mierikswortelpasta

Schil de aardappelen en snij de raapjes of kool in stukken.
Kook de aardappelen en raap/kool in bouillon gaar.
Snij de snijbiet in stukjes. Giet de aardappelen af.
Pureer de aardappelen en raap/kool met boter en melk.
Roer de snijbiet door de stamppot. Roer tenslotte de kaas en mierikswortel er door.

Het is ook erg geschikt om lekker mee te wokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat snijbiet is dat staat er al.

Twee recepten met snijbiet:
-----------------------------------
1. Bruschetta-cavolo-nero-bonen
http://www.iensrecepten.nl/recept/brood/bruschetta/bruschetta-cavolo-nero-bonen
2. Lasagne Tricolore
http://www.iensrecepten.nl/recept/pasta/lasagne/lasagne-tricolore

Ik weet niet of het toeval is dat beide Italiaans en vegetarisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijbiet groeit als spinazie, echter snijbiet blijft na het afsnijden doorgroeien en kun je het verschillende keren oogste. Je kunt het net als spinazie klaar maken. Ik vind snijbiet lekkerder dan spinazie.
groetjes, wckgr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snijbiet is een bladgroente die je kan kopen van februari tot november. Op de markt vind je snijbiet met groene, witte, rode en gele stelen. Als je dat door elkaar doet ziet het er erg vrolijk uit op je bord.

In het nieuwe kookboek Hollandse Kramen van Yolanda van der Jagt staat een recept voor snijbietengratin met olijven, en eentje voor snijbiet met knoflook.

Het smaakt een beetje naar spinazie, en een beetje naar bietjes.

Snijbiet met knoflook: kook 750 gram snijbiet (in twee of drie porties; als de stelen erg dik zijn kook je die apart en ietsjes langer dan het blad) ongeveer 5 minuten - spoel de groente af onder de koude kraan en knijp ze goed uit. Bak zachtjes 3 tenen knoflook in plakjes in twee eetlepels olijfolie met wat gedroogde fijngemaakte rode pepertjes en smoor de snijbiet totdat alles warm is. Lekker op geroosterd brood.

(RJ)