Welke koekenpan is beter voor de gezondheid? Eee RVS of een RVS met een keramische laag? Dank!

8 jaar geleden
in: Koken
5.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ligt er aan wat je er in gaat bakken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rvs geeft nikkel af. (heel weinig) Over keramisch is eigenlijk nog niet zoveel bekend, ook geen grote nadelen. Er is wel kwaliteit verschil in de sterke van de laag.
Aangezien je sowieso RVS wilt als basis, heb je het probleem met aluminium niet. Ik denk dat de verschillen zo klein zijn dat het weinig uitmaakt. (en ik ben best lastig met dit soort dingen) De als veiligst geziene pannen zijn die van gietijzer en glas.
(ja er bestaan ook koekenpannen van glas)
Glas wordt ook gebruikt door mensen die extreem gevoelig zijn voor o.a. nikkel.

Antwoorden (1)

Hoewel koekenpannen zelf niet zo veel voor je doen, is de koekenpan met de zogenaamde teflonlaag (en vooral de goedkope variant daarvan) zeker niet ongevaarlijk, omdat deze (makkelijk) kan loslaten waarmee je zelfs stukjes binnen kunt krijgen.
Daarmee zijn de koekenpan met de keramische laag en de koekenpannen zonder, dus geheel van RVS of zelfs van ijzer een betere keuze voor je gezondheid.

Daarnaast heeft de hoeveelheid vet die je gebruikt invloed op je calorie-inname. Omdat we over het algemeen eerder wat teveel vetten binnenkrijgen dan te weinig, kan het een gezonde keuze te zijn te kiezen voor een pan die het mogelijk maakt minder vet te gebruiken. (Als je al te weinig vet binnenkrijgt, is dat natuurlijk de minder gezonde keuze ;-) ). En in een pan met anti-aanbak-laag, kun je inderdaad toe met aanzienlijk minder vet zonder dat je daarna de rest van de avond bezig bent het teveel aan opgenomen calorieën te verbranden met het schoonschrobben van de pan.

Oer het algemeen zou je dus - met wat omwegen - kunnen stellen dat de koekenpan met een keramische anti-aanbaklaag voor de gezondheid de beste keuze is. Sommige gerechten vragen echter toch om een wat meer dan minimale hoeveelheid (en specifieke soort) vet om ook echt lekker te zijn. Biefstuk of gebakken aardappels komen toch veruit het lekkerst uit de ijzeren koekenpan (die beduidend hogere temperaturen aankan) mét voldoende(echte) boter. Speciaal voor dat doel is het altijd aan te bevelen toch een (kleine) koekenpan zonder anti-aanbaklaag in huis te hebben.
Ook wokken wil het beste in een ijzeren (ongevoerde) wok of wadjan, mits je een vlam hebt die hoog / heet genoeg kan worden om de daarvoor aanbevolen temperatuur te bereiken ; op de meeste gangbare gasstellen is dat eigenlijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Prima antwoord! + Je hebt gelijk dat voor wokken de de vlam vrijwel nooit heet genoeg wordt. Je hebt een brander van minimaal 4kw nodig om lekker te wokken, anders wordt het gewoon bakken in een wokachtige pan.
Wouter2011
8 jaar geleden
Dank! Is het echter zeker dan de keramische anti-aanbaklaag geen giftige stoffen afgeeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niks in het leven is 100 % zeker, Wouter. Het is alleen op dit moment niet aannemelijk. Dat Teflon nadelen heeft is inmiddels wel aangetoond, al is het niet dermate gevaarlijk voor mensen dat het helemaal verboden zou moeten worden.Als je er verstandig mee omgaat en een goede kwaliteit pan koopt, hoef je van teflon ook geen nadelen te ondervinden. Ook voor het mileu echter schijt teflon een zwaardere belasting te zijn.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/154704-tefal-antiaanbaklaag-ongezond-zijn-teflon-en-pfoa-giftig.html http://keramische-koekenpan.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor je antwoord Marleen. Wel zou ik willen vermelden dat een keramische laag, als die beschadigd raakt, meer kwaad dan goed doet; maar de risico' s van beschadigd Teflon lijken groter. En zeker als je gaat wokken is een pan van RVS of ijzer zonder meer de beste keus.
Wouter2011
8 jaar geleden
Dank! Duidelijk. Is een RVS-koekenpan zonder anti-aanbaklaag misschien dan toch de beste keuze? Dat je te veel vet door de olie bij het bakken krijgt, lijkt me minder gevaarlijk dan onbekende gevaren van een keramische anti-aanbaklaag. Wat vindt u daarvan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan een overweging zijn. Persoonlijk is het schoonmaken voor mij ook wel een puntje. Een echt goede RVS pan met wafelbodem is een uitstekende keuze als je niet tegen poetsen op ziet. Uiteindelijk echter zal hij wel inbranden ; dat heeft voor de kwaliteit van de pan geen consequenties, het ziet er gewoon minder mooi uit. Je houdt hem niet glimmend zeg maar.
ronron1212
8 jaar geleden
Tegenwoordig vragen steeds meer mensen om een pan zonder anti-aanbaklaag omdat losse stukjes Teflon kankerverwekkend zouden zijn. Nu is de schadelijkheid van vaste stukjes Teflon tot op heden niet aangetoond. Deze flinters plastic komen zonder ziekten te veroorzaken weer naar buiten. Wél wordt de productie van de meest gebruikte plaklaag voor Teflon, perfluoroctaanzuur (PFOA), vanaf 2015 verboden. Alleen is dit niet om een risico voor de gezondheid, dat is nooit hard aangetoond, maar vanwege de vele gifstoffen die vrijkomen bij het productieproces ervan. Alternatieven Als alternatief is door enkele pannenfabrikanten een pan met een nieuwe soort anti-aanbaklaag, Thermolon, op de markt gebracht. Dit product heeft dezelfde werking als Teflon maar is geheel vrij van PFOA. Bovendien begint Thermolon pas te smelten bij 450 graden Celsius, wat de pan stukken duurzamer maakt dan de oude teflonpan. Een Belgische pannenfabrikant heeft een zeer degelijke aluminiumpan met een coating van Thermolon op de markt gebracht onder de naam Green Pan. Het groene van deze pan zou hem zitten in de milieuvriendelijke productie. In ieder geval kan de pan meer hitte verdragen (al kán hij nog steeds kapot) en komen er geen giftige dampen vrij bij het gebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een rvs of (giet)ijzeren pan hoor je niet te poetsen met afwasmiddel en zeker niet in de vaatwasser.
Eerst inbranden en daarna goed behandelen dan krijg je een soort van anti-aanbaklaag.
https://broodbakken.wordpress.com/2013/11/01/inbranden-van-een-nieuwe-de-buyer-mineral-b-pan-seasoning/
Wouter2011
8 jaar geleden
Het schoonmaken vind ik niet erg als die koekenpan goed voor mijn gezondheid is.