Wat zijn goede vleessoorten voor een slow cooker?

Ik heb net een slow cooker en bij de supermarkt varkensschnitzel gehaald, maar nu lees ik op internet dat dunne lapjes vlees niet zo goed werken en snel droog worden met een slow cooker.

Ik zie wel suggesties op amerikaanse sites, maar ik weet bij de gemiddelde nederlandse supermarkt niet echt waar ik naar moet zoeken.

Welke soorten vlees werken goed met een slow cooker? Waar moet ik in de supermarkt naar zoeken. Het mag voor mij elk dier zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
12K

Het beste antwoord

Voor slow cooking neem je best grote stukken vlees.
Kleinere stukken alsook dunne sneden hebben de neiging gortdroog te worden en zijn dus minder geschikt hiervoor.
Wat je wel kan nemen is bijvoorbeeld een flinke rosbief of een ander flink gebraad.
Wat zich ook heel goed leent hiervoor is een stuk schoudergebraad (varkens).
Een kip waar je een vulling in steekt is ook zeer goed te doen, deze vulling hoeft niet perse vlees te zijn. Een aangesneden citroen of een flinke bos tuinkruiden zijn ook heel lekker.
Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval succes en smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De slow cooker is vooral geschikt voor stoofvlees dat echt zacht moet worden door te sudderen/stoven. Omdat je alle ingrediënten er tegelijk met elkaar indoet, zullen de smaken heel intensief worden. Neem er dus geen mager of duur stukje vlees voor, dat is zonde van het geld en het is niet nodig. Neem dus geen kipfilet, maar kip met het bot erin. De botten geven juist veel meer smaak aan een vleesgerecht.
Gebruik kipfilet meer voor grillen, wokken, bakken of voor in de oven. Het blijft zo sappiger dan in de slow cooker...het wordt daarin taaier en droger.

Leg het vlees er nooit rauw in, maar braad het even aan. Alleen hierdoor krijgt vlees het speciale gekarameliseerde aroma en dat krijg je niet in de slow cooker!

Slow cookers zijn ideaal voor vlees met taaiere vezels. Vlees met vet erin, dus meer doorregen. Vlees met bot erin zoals ossenstaart, kip, krabbetjes en schoudervlees. Maak er eens hachee of goulash in en gebruik daarvoor dan geen magere runderlapjes maar neem riblappen of sucadelapjes. Ook een maaltijdsoep kan prima in een slow cooker. Kook wel eerst bonen voor als je er gedroogde in wilt doen. Laat ze weken in ongezouten water als dat nodig is, kook ze zacht en doe ze dan pas in de cooker. Het week/kookwater gooi je weg.

Spliterwten hoeven niet eerst geweekt of voorgekookt te worden. Doe ze in de slow cooker, leg er schouderkarbonades, hamschijf of krabbetje bovenop, daarop leg je kleingesneden knolselderij, wortel, prei, aardappel of wat je gewend bent en giet er dan water bij met bouillonblokjes/-tabletje. Deksel erop en laat op de lage stand 8-10 uur koken. Na afloop haal je het vlees eruit om het in stukjes te snijden en evtl. de staafmixer er even in te zetten als je de soep gepureerd wilt hebben. Doe er dan pas verse kruiden als bladselderij of peterselie bij en proef of je er zout/peper bij nodig hebt. De cooker laat geen water verdampen, dus doe er nooit veel water bij. Door het koken krijg je vaak zelfs meer vocht in de pan. Een rookworst meekoken zal de soep ook erg zout maken, omdat alle smaken sterk blijven. Wees dus altijd voorzichtig met veel kruiden.

Laat ook nooit melk of room de hele tijd meekoken maar doe ze er in het laatst uur pas bij. Het gaat anders afbreken en schiften. Laat de hele tijd de deksel erop zitten. Zodra je even wilt kijken, verbreek je de kookprocedure en is de cooker weer ontregeld. Hij moet dan weer opwarmen en dat duurt weer even.
amc