hoe voorkom je een "zompigge"bodem als je een aardbeienvlaai bakt?

ook met banketbakkersroom vind ik de bodem al snel zompig worden.
hoe voorkom je dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5K
Amadea
8 jaar geleden
Geen vlaai ermee maken, maar een lekkere zandtaartbodem als basis nemen.

Antwoorden (3)

Voor een aardbeitaart moet je het deeg "blind" bakken.
Dit wil zeggen dat je het deeg eerst bakt zonder andere ingrediënten erin en pas nadien je taart opvult met banketroom en aardbeien. Hiervoor doe je het deeg in de taartpan, prikt dit in en je legt hier een bakpapier in en dan vul je je vorm op met gedroogde erwten, linzen of bonen (grootmoeders wijze), tegenwoordig zijn er ook bakparels in de handel verkrijgbaar in allerlei formaten, gewichten en materialen. Deze maken dat je deeg mooi vlak blijft. Eens je taartdeeg gebakken vul je ze op met de room en de aardbeien.
Succes met je taart en smakelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even vermelden dat je best met een metalen bakvorm werkt daar hier de warmte zeer snel in doordringt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker dat je een vlaai bedoelt? Een vlaai is namelijk gemaakt van gistdeeg en die wordt normaliter niet snel klef of 'zompig'. Een echte vlaai heeft dus meer een brooddeeg dan een zand-of Wenerdeeg als bodem. Ik bak wel vaker een vlaai en die is nooit klef. Ik kan me alleen voorstellen dat dit het geval kan zijn als je de gustardvla niet helemaal af laat koelen en hem nog warm op de bodem stort. Ook kan het zijn dat de gist oud of te warm was opgelost....dan zal de bodem niet of heel weinig rijzen of je hebt hem niet genoeg laten rijzen voor hij de oven in ging.

Een goed gistdeeg voor een vlaai bestaat uit ½ pond bloem, 1 zakje gedroogde gist (7 gr) of 15 gr. verse-, 1 dl. LAUWwarme melk, 25 gr. zachte roomboter, snufje zout, 15gr. fijne kristalsuiker en 1 losgeklopt ei.

Doe de bloem in een kom en maak er een kuiltje in. Strooi het snufje zout over de rand van de bloem. In het kuiltje giet je de melk waarin je de verse gist hebt opgelost ( met gedroogde gistgebruik kijk je even op het zakje hoe dit gaat) doe dan de boter en suiker erbij in het kuiltje en de helft van het losgeklopte ei. Kneed vanuit het midden, waarbij je steeds meer bloem meeneemt, tot je een soepel deeg hebt gekregen. Is het te droog of te nat, doe er dan een beetje melk of bloem bij. Kneed alles zo'n 5 min. goed door tot het deeg soepel is en je handen schoon zijn. laat de deegbal dan onder een vochtige doek, op een warme, tochtvrije plek minstens 1 uur tot 1½ uur rijzen. Inussen kan je de gustardvla maken en af laten koelen.

Het deeg zal na het rijzen dubbel zo groot geworden zijn en nu kan je het voorzichtig nog een keer kneden en vervolgens uitrollen op een met wat bloem bestrooid werkvlak. De deeglap hang je over de deegroller en zo transporteer je hem naar de ingevette vlaaibakvorm. Leg de deegplak hierin en druk even aan in de bodemrand. Rol even met de deegrol over de rand, zodat het deeg 'afsnijdt'. Prik her en der wat gaatjes verdeeld over de bodem en laat de bodem nog even rijzen tot hij wat is gezwollen.
Verdeel dan de vla over de bodem, als hij niet meer warm is en bestrijk de rand met het resterende ei. Bak de vlaai dan in een voorverwarmde oven van 220 graden C. en met 20-25 min. zal hij gaar zijn. Laat hem op een rooster afkoelen en beleg hem dan pas met aardbeien. Bestrijk deze met een gelei gemaakt van een zakje taartina (rood) of het aardbeiensap wat je hebt laten binden met wat aardappelzetmeel (dit geeft een helderder resultaat dan maizena).
amc
8 jaar geleden
Strooi wat paneermeel op de bodem met bakken niet te veel