Kun je gewoon een ovenschotel met deksel gebruiken om vis "en papillote" gaar te maken? (Zelfde ingrediënten gebruiken) Of geeft dat een ander effect?

Ik vraag me af of een pot met deksel hetzelfde effect geeft qua smaak en garing, aangezien alu-folie en wegwerpverpakkingen zo'n verspilling zijn...
Als ik identiek dezelfde ingrediënten gebruik, krijg ik dan toch ook dezelfde textuur en smaak van de vis en groenten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een pan hebt waarmee de deksel de pan volledig luchtdicht afsluit wel. Het idee ven en papillotte garen is dat de groente en de vis gestoomd worden door de verdamping van het toegevoegde vocht. De stoom die hierbij ontstaat moet dan echter niet ontsnappen. Bij het maken van een en papillotte gerecht met bijvoorbeeld aluminium folie is het heel belangrijk dat het gerecht goed luchtdicht verpakt wordt. Als dit niet het geval is ontsnapt er teveel stoom en wordt je gerecht niet gaar. Je kan het gewoon een keer proberen met jouw pan. Als je gerecht niet gaar is weet je dat het niet werkt, omdat er teveel stoom ontsnapt.

Het beste antwoord

Je zou dat eventueel wel kunnen doen maar het zal bijlange niet hetzelfde zijn.
Wanneer je iets "en papillotte" klaarmaakt creëer je als het ware een stoomoventje waarin de ingrediënten garen in hun eigen sap/vocht.
Je zou dus eerder een stoomoven kunnen gebruiken dan een kom met deksel maar ook dan zal het effect niet hetzelfde zijn omdat daar de druk dan weer hoger gaat oplopen.
Wanneer je een papillotte maakt maak je die van zilver- of parcheminpapier. Daar beide materialen zeer dun zijn gaat de ovenwarmte zo goed als direct in je bereiding dringen en begint het gaar proces ook zo goed als meteen. Als je een ovenschotel gebruikt zal het langer duren om de warmte in je bereiding te krijgen en ook de gevormde damp zal deels ontsnappen met als resultaat dat het beoogde effect niet of toch minder bereikt zal worden.
Dus eindconclusie: als je iets 'en papillotte' wil bereiden doe dan de moeite om een papillotte te vouwen (kost 1 minuutje werk) zodoende zal je steeds een voldoening gevend resultaat bekomen.
Nog een voordeel van iets te bereiden 'en papillotte" is dat je er geen afwas aan overhoud, gewoon papier in de vuilbak en de afwas is gedaan.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg!