Kan je havermout en brinta ook in de soep doen?

Soms koop je iets en na een paar keer gebruiken blijft zo'n aangebroken pak dan in de kast staan. Ik heb nog havermout en brinta staan. Kan ik het in mijn zelfgemaakte groentensoep gooien of zou dat vies smaken?

8 jaar geleden
in: Koken
4.8K

Het beste antwoord

Ja, geen enkel probleem. Er bestaat zelfs havermoutsoep. Hier het recept voor ongeveer 4 personen.

Ingrediënten
50 gram vlugkokende havermout
1 liter kippenbouillon of groentebouillon (eventueel gemaakt van 2 blokjes)
1 à 2 uien, gepeld en gesnipperd
1 eidooier
1 eetlepel maizena
6 eetlepels kookroom of koffieroom
mespuntje nootmuskaat (poeder)
1 eetlepel fijngehakte peterselie
peper en zout

Havermoutsoep Recept

Kook één liter water met de bouillonblokjes. Voeg de gesnipperde ui toe als het water kookt. Na 5 minuten voeg je de havermout al roerende toe en kook deze gaar in 5-10 minuten. Wrijf het geheel door een zeef of mix het fijn met een staafmixer. Breng opnieuw aan de kook.

Maak ondertussen de maizena aan met 4 eetlepels water, de eidooier en de room en klop dit goed door. Neem de pan met de havermoutsoep van het vuur, roer het mengsel door de soep. Verwarm de havermoutsoep nog even goed door, onder voortdurend roeren, totdat de maizena gaar is.
Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.

Serveer met fijngesneden peterselie

Toegevoegd na 50 seconden:
Toevoeging: bronvermelding en een recept voor tomatensoep met havermout (bron 2)

Toegevoegd na 2 minuten:
Excuus! Ik las te laat dat je het had over groentesoep. In een heldere groentesoep lijkt het me niets: zo'n papperige brij. In een dikkere soep, zoals de bovengenoemde havermoutsoep of tomatensoep kan dit prima. Als je een dikke/gebonden groentesoep hebt zonder helder vocht (soort watergruwel wordt het dan denk ik) lijkt het me prima te kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Maar, dus niet toevoegen aan de zelfgemaakte groentesoep.......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat inderdaad in de laatste toevoeging. Ik las de zin over de groentesoep te laat.

Andere antwoorden (2)

Het wordt een papperige brij. Havermout en brinta nemen zoveel vocht op, dat je soep verandert in een pap. Ik kan me niet voorstellen dat het lekker is.......
8 jaar geleden
Wat kun je met havermout en brinta in de soep doen? Probeer eens een soort van "knödel" balletjes [zie link] te maken ter vervanging van de ons beter bekende vermicelli. Is dat geen idee?

Voordat ik besloot oud brood op deze manier [bij de soep] op te maken, gebruikte ik vermicelli. Ik heb inmiddels ook geleerd om beter niets nieuws te kopen, maar voedsel op te maken [bijv. resten groente] ipv. soepgroente te kopen, bovendien heb ik groene kruiden uit de moestuin.

Knödelballetjes [? uit Oostenrijk?] wilde ik al gaan maken en zie daar een vraag op GoeieVraag brengt het op mijn pad. Ipv bloem kun je dus havermout [of brinta] gebruiken maar het lijkt me natuurlijk wel een kwestie van smaak, en er is nog smaak aan te geven door een bepaalde vulling, zie de link.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knoedel

bloem/boter/eieren/melk/peper/zout/nootmuskaat

http://www.mijnverstand.be/v2/recept/recept.php?id=3014&gm=2&si=45&u=

Trouwens ik doe nooit paneermeel [laat staan havermout of brinta] in soepballetjes. Wel gaat daar [gemengd] gehakt in met peper/zout/knoflook. In de soep ook nog wat groene kruiden [en soms soepgroente, bij gebrek daaraan een ui en selderij uit de tuin selderij [en eventueel vermicelli].

@zondag :
Ik hoor graag je bevindingen, maar als ik het niet vergeet duik ik volgende week met de "knödels" de keuken in!

Toegevoegd na 13 uur:
Extra mogelijkheid met havermout, iets heel anders ~ de vraag gaat over soep tenslotte ~ is de havermout te gebruiken voor pannenkoekjes. Deze kun je in een kleine maat maken [denk Amerikaanse pancakes = beheersbaar in de pan ivm flippen/ omdraaien], vullen met eigengemaakte appelcompôte en zijn goed als warm avondeten of lunch. Zelfs als ontbijt kan het.

Recept [4 personen]
8 eetlepels havermout
8 eetlepels melk
4 eieren
snufje kaneel
kokosolie [geeft extra smaak]

appelcomcompôte
4 appels [geschild zonder klokhuis, stukjes]
2 theelepels kaneel
scheutje water

Ik heb gezocht naar de link, kon het niet vinden. Recept stond in de Metro/rotterdam/Emma's pannenkoeken: clean, lean en een beetje green! "metro komt bij je eten" [journalist Ellen Mannens

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Wel een leuk idee die knödelnmaar omdat die pakken er al maanden staan geef ik het deze keer maar aan de vogeltjes.