Wat voor schaal moet ik in de magnetron gebruiken? Zie uitleg.

Ik heb een recept om kip te braden dat, volgens het kookboek dat bij de magnetron hoort, op de combistand klaargemaakt moet worden. Daarbij moet de magnetron op de hoogste stand (1000 watt) en de hete lucht op 250 graden. Duur 13 minuten voor 1 kg. Nu heb ik er al een glazen schaal (van een soort Duralex) en een aardewerken bord aan gewaagd. De glazen schaal vertoonde 2 grote barsten; het bord kwam eerst heel uit de magnetron, maar bleek na afkoeling in tweeën te zijn gebroken. Waarin moet ik het dan klaar maken? Plastic magnetronschaal kan niet want die kan maar 100 graden hete lucht hebben. Emaille bakblik kan ook niet want metaal mag je niet gebruiken in de magnetronstand. De kip is overigens prima en de baktijd is stukken korter dan op het gas.

14 jaar geleden
in: Koken
19.4K

Het beste antwoord

Je kunt hiervoor het beste een pyroflam schaal/pan voor gebruiken. Dit materiaal is oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart en is bestand tegen grote temperatuursverschillen. Je kunt ze bv zo vanuit de vriezer op het vuur of in de oven zetten.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik gebruik mijn pyroflampannen al meer dan 25 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik gebruik zo'n speciale stenen bakvorm ervoor, officieel een lasagne schaal, verkrijgbaar oa bij de Blokker. Ik gebruik altijd wel allen de ovenstand, omdat ik dat lekkerder vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schalen barsten doordat ze op de ene plek veel sterker worden verwarmd dan op de andere.

In de heteluchtstand kan dat niet gebeuren: de hete lucht warmt alles (schaal en voedsel) geleidelijk op, dus de hele schaal zal continu ongeveer dezelfde temperatuur hebben.

Zet je (ook) de magnetron aan, dan wordt dat anders - tenminste, als het voedsel niet over de hele schaal verdeeld is. Het voedsel wordt heel snel heet, en het deel van de schaal dat direct onder het voedsel ligt dus ook. De rest van de schaal wordt veel langzamer heet (alleen door de hete lucht). Zo krijg je grote temperatuurverschillen in de schaal, en dat veroorzaakt het barsten.

Je kunt dit oplossen door het voedsel beter over de hele schaal te verdelen. Dan is er geen afwisseling van hete en (relatief) koude plekken in de schaal. Als je het voedsel niet kunt verdelen (een hele kip bijvoorbeeld), kun je een kleinere schaal nemen, of de schaal vullen met een laagje bouillon of iets anders dat ook de hitte van de magnetronstralen opneemt.

Lukt dit allemaal niet, dan zijn er ovenschalen te koop die van hetzelfde glas zijn gemaakt waaruit ook glazen koffiekannen worden gemaakt. Dat is een speciale glassoort die *niet* zo snel barst bij temperatuurverschillen.

Ook sommige stenen schalen zijn geschikt. Informeer wel welke je moet hebben, want ook steen kan barsten bij temperatuurverschillen.
14 jaar geleden
Ik gebruik gewoon een grill/bakplaat voor de oven, een met tefallaag nog wel. Die zet ik op het glazen plateau en die past precies in de oven. Ik heb hem er even bij gepakt om het materiaal te bekijken en het lijkt van opzij metaal maar als ik erop tik hoort het aan als kunststof. De bodem ziet er uit als kunststof en is gekleurd. Hij zat bij mijn turbo hetelucht oven, die gaat tot 250 graden en er zit ook een grill in. Is dus bestand tegen hoge temperaturen.
Ik heb ook een combi magnetron en heb deze schaal vaak gebruikt ook op de combistand. Ik denk dat je toch eens in een huishoudelijke artikelen zaak moet vragen naar speciaal ovengerei voor combimagnetrons.
amc
14 jaar geleden
Ik gebruik zelf een ovenschaal, deze is magnetronbestendig en kan hoge temperaturen verwerken. Wel opletten met de maat. De magnetron wil hem kunnen draaien, als jij een te grote rechthoek neemt kan dit niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale voor de magnetron geschikte schalen te koop.
Ik heb ze ooit cadeau gedaan, en zelf kom ik nooit hoger dan 900 watt. en gebruik dan meestal Tupperwareschalen, met een deksel waar eenopening inzit.
Die speciale magnetronschalen zullen wel het beste zijn.
Blokker of een zaak waar ze magnetrons verkopen.