diepvries kreeft... Hoe maak je dat dan klaar?

Je krijgt wel eens iets...

Toegevoegd na 30 minuten:
tis er zo een die al dood en gekookt is...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk kan je die heel goed verwarmen in de oven

Het beste antwoord

Laat de kreeft eerst ontdooien.
Leg hem op een snijplank en zet het puntje van een stevig mes in het kuiltje tussen zijn ogen. Druk het mes door en snijd hem, in één keer, in de lengte doormidden.
Verwijder nu de maag, lever en het groene sliertje (darmkanaal).

Hak met een hakmes de twee scharen eraf en kraak de schaal met de achterkant van een stevig mes.
Pulk dan het vlees uit de scharen met een smalle vork.
Nu kan je hem verder verwerken.
Of doe het zo;
http://www.wezooz.nl/video-recepten/kreeft-versnijden

Van een kreeft kan je niet veel maken als hoofdgerecht, of je moet alleen zijn.
Ik geef natuurlijk de voorkeur aan een vers gekookte kreeft voor een klassiek kreeftgerecht als 'Thermidor' maar
bij gebrek aan de bouillon van de kreeft zou ik voor iets anders kiezen, je kunt er bijv. een heerlijke cocktail van maken.

Haal het vlees eruit en snijd het in plakjes of pluk het in stukken. Leg slablaadjes in coupes of op bordjes en verdeel hierop de kreeft.
Maak een mooie saus door 100 g. mayonaise, 2 theel. tomatenpuree, 2 cl. cognac en 2 theel citroen- of limoensap door elkaar te roeren. Kruid met een beetje gemberpoeder, enkele druppels tabasco en 1 theel. paprikapoeder. kruid evtl. na met peper en zout.
Sla 100 g. slagroom stijf en schep met een spatel de helft door de saus.
Giet de saus nu over de kreeft en garneer met de resterende slagroom en enkele limoen (citroen) schijfjes of partjes,
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt erg lekker. ga ik doen! THNX! +
amc
11 jaar geleden
Let wel; de kop wordt niet gebruikt! (^-^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was erg lekker. :-)

Andere antwoorden (1)

Ik zou gekookte diepvrieskreeft alleen voor koude gerechten gebruiken. Bij opnieuw verhitten wordt het vlees - zoals bij vrijwel alle schaaldieren - snel taai.