Hoe kan het dat mijn meringues altijd mislukken?

Altijd als ik eiwitten klop worden ze wel wit en dik maar niet stijf. Als ik ze dan bak worden ze wel lekker hoor, maar nogal kleverig en zeker niet luchtig meringue-achtig. Hoe kan dit??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
28.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Loenie toch! Je hebt toch dagelijks verse eieren?

Het beste antwoord

Als eiwit niet goed stijf wordt, komt dat vrijwel altijd door vet in het eiwit. Dat kan komen doordat er een beetje eigeel in het eiwit is gekomen, of doordat je keukengerei niet goed vetvrij is.
Let dus goed op bij het scheiden van de eiwitten, en maak je keukengerei vooraf goed schoon met een beetje citroensap of azijn.
bamibal
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je was 22 seconden sneller dan ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MAAR ik heb al eerder (2 jaar geleden ofzo) al eerder meringues gemaakt en toen ging het helemaal goed. Ik had niks schoongemaakt, eiwitten niet op kamertemperatuur laten komen, ik flikkerde gewoon alles in de machine:)). Nu maak ik alles schoon en mislukt het:((
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan es niet schoonmaken? ;-) Je weet nooit...
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's dan niet eens zo'n gek idee. Wat er nog aan je spulletjes kleeft, hangt ervan af wat je de vorige keren in die kom en met die mixer hebt klaargemaakt - EN van het schoonmaakmiddel dat je gebruikt. Inclusief de droogdoek waarmee je alles droogmaakt. Vettige droogdoek gebruikt? Dan mislukt je eiwit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het proberen:)

Andere antwoorden (4)

Om eiwit stijf te kloppen, moet ALLES helemaal vetvrij zijn.

Maak dus de kom, je mixer, kortom: ALLES, helemaal super vetvrij. Kom er ook niet aan met je vingers, want ook daar zit vet op.

Gebruik het beste zo puur mogelijke alcohol (te kopen bij de apotheek) om de spullen te reinigen voordat je begint te kloppen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wodka kan toch ook? Zeker met merengues :-)
Ik heb geen duidelijk antwoord op je vraag, maar ik maak altijd meringue voor op mijn citroentaart en ik heb geleerd dat je er een snufje zout in moet doen. En een goed vetvrije beslagkom gebruiken. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow, ik lees net dat zo ongeveer iedereen voor mij het al over vetvrij heeft gehad...
Eiwit stijf krijgen mislukt nooit als je;
Zorgt dat er geen spoortje eigeel bij het wit hebt zitten na het scheiden van de eieren.
De kom en de mixer of garde helemaal vetvrij en DROOG hebt, want zelfs een kom waar nog iets water aan zit, maakt dat het wit nooit stijf wordt.
Ga voor de zekerheid om de kom vetvrij te krijgen, even met een halve doorgesneden citroen langs de binnenkant van de kom en maak hem dan met een schone doek goed droog.

Toegevoegd na 15 minuten:
Begin met mixen ong. 1 min. op middelhoge snelheid en zodra het wit schuimig wordt en in volume toeneemt, verhoog je de snelheid. Schep er ook tijdens het mixen heel fijne tafelsuiker door, telkens met een lepel tegelijk,
klop 20 tot 30 seconden voor je de volgende lepel toevoegt en klop totdat alle suiker isopgenomen.
Het wit moet 8 keer zijn oorspronkelijke volume hebben
en moet glad en glanzend zijn. Voel het schuim even met je vinger, als het nog korrelig is, moet je nog even doorkloppen. Het moet uiteindelijk pieken hebben en je moet de kom op zijn kop kunnen houden zonder dat het vloeit. Ook de gardesporen kun je dan nog perfect blijven zien. Als je ze zo ong. 1½ uur in de oven laat drogen bij 90 graden en ze volledig laat afkoelen voor je ze in een luchtdicht afgesloten bak verpakt, moeten ze heerlijk luchtig zijn en niet kleverig.
amc
13 jaar geleden
Vet- en dooiervrij verwerken van de eiwitten is inderdaad essentieel maar je eieren moeten vooral VERS zijn voor stijf geslagen eiwit en dat is in Nederland een heikel punt. Supermarkteieren zijn al gauw een week of ouder voordat ze in de winkel belanden. Probeer een adresje te vinden waar eieren verkocht worden die niet langer dan één of twee etmalen geleden gelegd zijn en je merkt het verschil.