is de creme fraiche nog goed als de houdbaarheidsdatum al enkele weken is verlopen?

Ik heb laatst creme fraiche gekocht, maar inmiddels is de houdbaarheidsdatum al enkele weken verlopen. Dit zag ik toen ik deze vandaag wilde gebruiken..... Nu twijfel ik of de creme fraiche nog goed is. De geur is niet gek en de smaak en textuur ook niet echt. Ik wil het gebruiken in een quiche, dus wordt goed verhit. Kan ik het nog gebruiken zonder dat ik er ziek van wordt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
40K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je het rustig vanavond nog kan gebruiken, als je het na de check in de koelkast hebt gezet:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/melk-en-melkproducten.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor die 31 cent die je betaalt voor een bakje creme fraiche zou ik gewoon een nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet alles wat goed ruikt en goed smaakt, ik gooi weinig weg en ben nog nooit ziek geworden van eten. Maar eerlijk is eerlijk, als ik de data kon lezen deed ik dat denk ik ook niet :)
Reddie
9 jaar geleden
De creme fraiche bederft niet. Het is eigelnijk al bedorven (melk), namelijk zuur.
Alleen kan het dat de vaste stof wat bezinkt, zodat er een laagje wei op kan staan.
Dit is ook te consumeren, maar je kunt eht ook afgieten.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
het stellen van die vraag kostte waarschijnlijk meer tijd en moeite dan het kopen van een nieuw bakje

Het beste antwoord

Wat jij de houdsbaarheidsdatum noemt is een "ten minste houdbaar tot" datum.
Dit houdt in dat de fabrikant de kwaliteit van het product garandeert tot minstens de vermelde datum. Dus als deze datum voorbij is wil dit niet zeggen dat het product (room in dit geval) naar de knoppen is en niet meer kan gebruikt worden.
Vertrouw in dit geval maar op je zintuigen, zoals je zelf al aangaf is de geur nog ok evenals de smaak en het uitzicht, dus als dit alles nog ok is dan is de room nog heel goed bruikbaar. Zeker als het gaat om gesteriliseerde room kan je de datum zonder gevaar een hele tijd overschrijden zonder problemen. Om je een voorbeeld te geven heb ik ooit eens een flesje gesteriliseerde room in mijn frigo gevonden dat op de ene of andere manier in vergetelheid was geraakt en reeds drie maand "over tijd" was, ik heb dat toen zelfs nog kunnen gebruiken om op te kloppen en er was niks mis mee.
Dus gebruik die room maar gerust in je quiche, je zal er niet ziek van worden.
Enjoy je quiche ;-) en smakelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit scheelt toch weer voedselverspilling, dank je wel!
En de quiche was heerlijk!