Wie weet er een goed basisrecept voor pizzasaus?

Ik heb alleen maar geconcentreerde tomaten puree in huis, gedroogde italiaanse kruiden, tomaten,en wie weet nog wel iets ,maar ik zou niet weten hoe je een lekkere saus hiervan kan maken.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Basisrecept Pizzasaus (Volgens Mijnreceptenboek.nl)

Ingrediënten:

1 ui (fijngesnipperd), 2 eetlepels olijfolie, 2 teentjes knoflook, 1 halve theelepel suiker, 4 deciliter gezeefde tomaten (uit een pak), 1 halve theelepel Italiaanse kruiden / oregano, 1 halve theelepel zout.

Bereiding:

Verhit de olie in een steelpan en fruit de ui.
Pers de gepelde teentjes knoflook erboven uit en voeg de suiker toe.
Voeg de gezeefde tomaten en de kruiden toe en laat de saus op een laag vuur circa 20 minuten zachtjes pruttelen tot hij dik en geurig is.
Wel regelmatig even doorroeren!

Na ca. 20 minuten is de pizzasaus klaar voor gebruik.

Tip 1:
Deze saus is ook in te vriezen!

Tip 2:
Ook lekker als sausje bij bv gehaktbal, hamburger, saucijsjes, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

400 gr tomaten ontvellen
snij ze in stukjes
1teentje knoflook,1 worteltje en 1steel selder in blikjes snijden.
Verhit een beetje olie in een pan en laat de groenten
fruiten zonder de tomaten.
Voeg dan de tomaten toe en kruiden met zwarte peper
oregano, takje tijm, takje rozemarijn beetje zout en
laat zo'n 20min sudderen en klaar is kees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik streef ook altijd naar vers maar bij tomaten voor sauzen maak ik graag een uitzondering. Verse tomaten halen het qua smaak in de verste verte niet bij die van tomaten die in het land van herkomst gerijpt zijn. De prijs trouwens ook niet; zes cent per blikje. Die tomatenpuree is de basis voor vrijwel alle industriële rode sauzen. Lading suiker, verdikkingsmiddelen, smaakstoffen en wat kruiden erbij, mooi etiketje op de voorkant, et voila, een flesje saus dat je zelf voor een fractie van de prijs had kunnen maken. En natuurlijk veel lekkerder!
Een gesnipperd uitje en geperste knoflook even fruiten in wat olijfolie. De tomatenpuree erbij met wat suiker ( dit haalt de smaak meer op) roeren en verwarmen en dan opvullen met wat water waarin je een bouillontablet hebt opgelost. Net zoveel totdat je een niet te dikke of dunne saus hebt. Dit ligt aan je persoonlijke voorkeur.
Naar smaak kruiden met peper,zout en paprikapoeder en/of Italiaanse kruiden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een heel bouillontablet wordt wel erg zout, breek er dus een stukje af. Ik zag het bij het overlezen van mijn antwoord.;)
amc