Hoe kan je stomen met een glazen schaal, stoomding erin en metalen deksel erop?

Ik heb van mijn schoonmoeder een stoomschaal gekregen, maar ze had er geen handleiding bij. Dus ik hoop dat er iemand is die weet hoe ik ermee kan stomen.

Het betreft namelijk een glazen schaal, daarin zit een metalen rooster met gaatjes (het zgn. stoomding zeg maar) en een metalen deksel.

Nu weet ik dat die glazen schaal niet op het gasfornuis kan, maar dat metaal kan ook niet in de magnetron. Op of ín welk apparaat kan ik dit ding dan wel gebruiken???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Het beste antwoord

Deze gebruik je in de oven. Er gaat een kleine laag water in. Het voordeel van koken met stoom is dat je groenten de vitamines veel beter vasthouden.
Wanneer je groenten gewoon kookt, maak je eigenlijk groentesoep, waarna je de soep weggooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit de beste optie is inderdaad. De schaal in een pan hangen is niet handig omdat het een vrij grote, zware schaal is met kleine oren en óp een pan zetten is niet zo veilig lijkt me. Daarom denk ik dat in de oven het meest veilig en het meest praktisch is! Thnx!!

Andere antwoorden (3)

probeer het eens in de oven, laagje water in de schaal, stoomrooster erop, groenten erin, deksel erop, oven voorverwarmen, schaal erin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er gaatjes in de glazen schaal zitten dan kan het gewoon op je gasfornuis ,je neemt een grote pan waar de schaal op blijf hangen ,de pan vul je met een laag water wat je aan de kook brengt en je hang de schaal er in, let er wel op dat de schaal het water niet raakt en zet het deksel er op en je kan stomen .zitten er geen gaatjes in kan je het in de oven doen de schalen zijn meestal hitte bestand en dan zonder de pan, dus de glazen schaal vullen met heet water en het stoom gedeelte vullen met wat je wilt stomen en deksel er op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jup, exact!
Op een gasfornuis zou ik het niet zomaar zetten. Mij lijkt dat de glazenschaal dan zwart uitslaat en misschien zelfs wel zou kunnen klappen.
Ik denk dat je beter de glazen schaal vult met kokend heet water tot net onder het rooster en dan plaatst op een warmhoudplaatje al dan niet elektrisch of met theelicht.
Het gaat erom dat het water op temperatuur blijft om stoom af te geven om zo je voedsel te garen, het hoeft niet continu te koken.