Kan je geleipoeder vervangen door marcello 1 ?

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit weekend wil ik bramenjam maken. Een suikervrije jam. Wat kan ik beter gebruiken; geleipoeder of iets soortgelijks van de reformwinkel. Dit heeft mijn voorkeur. Kan ik bv marcello 1 gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.8K

Het beste antwoord

Bij jam maken hoort suiker. Het percentage suiker in jam is 60 procent. Jam zonder suiker bestaat eigenlijk niet. De vruchten bestaan voor ongeveer 10 procent van hun totale gewicht uit vruchtensuiker.

Bij de jambereiding is pectine de belangrijkste geleivormende stof, die zorgt voor blijvende stevigheid. Pectine wordt gevormd tijdens het rijpingsproces van de vrucht onder de schil en rond de pit.

Voor een stevige jam is nodig: voldoende pectine, suiker en zuur. Kies dus voor een combinatie van pectine-arme en pectine-rijke vruchten. Voeg bij gebruik van pectine-arme vruchten 2 el citroensap toe om het geleren te bevorderen. gebruik in plaats van suiker vloeibare suikervervanger. Deze kan namelijk tegen verhitting zelfs boven 180°C. zonder zoetkracht te verliezen.

Met behulp van een geleermiddel zoals Marmello I en Van Gilse geleipoeder is slechts 1 minuut doorkoken voldoende. Daardoor blijven smaak, kleur en voedingswaarde beter bewaard. Bij een bereiding met suiker moet jam minstens 5 minuten koken. van Gilse geleipoeder bevat conserveermiddel, waardoor de houdbaarheid van gesloten potten (bij hygienische bereiding) 4 maanden of langer kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. In een suikerbeperkt dieet past Marmello Jammaker nummer 1. Het is te gebruiken met alle soorten suikervervangers. Je kunt ook jam maken van alleen vruchten. Appeldiksap is een ideale smaakmaker, de jam is fris-fruitig en bevat 100% vruchten. Met 0,25 liter appeldiksap op 1 kilo fruit bevat de jam per 100 gram 60 kilocalorieën.
Amadea
9 jaar geleden
Ik persoonlijk gebruik hiervoor pectine, marcello 1 ken ik niet (zal dat eens proberen) maar na wat opzoekwerk gedaan te hebben veronderstel ik dat je dat wel kan gebruiken.
Ik maak mijn bramenjam als volgt:
De hele bramen even laten opkoken en dan door een neteldoek persen.
Daarna is het basisrecept 1 liter van het bekomen bessensap, 450 gram stevia, dit mengsel laten opkoken en gedurende een 5-tal minuten flink laten doorkoken.Daarna twee tot vier zakjes pectine toevoegen en nog even laten opkoken. Om de juiste stevigheid na te gaan zet je een bordje in de diepvries waarop je enkele druppels jam laat druppelen waardoor deze snel afkoelen en dan weet je meteen of de dikte naar je zin is.
Deze jam is zeer goed als je een suikerbeperkt dieet wil (of moet) aanhouden.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet als je de Pure Via stevia gebruikt.
Hiervoor telt de formule: het aantal gram suiker gedeeld door 2.
Daar het basisrecept voor de meeste jams zegt om evenveel suiker als sap te gebruiken zit je met 450 gram stevia op 1 liter sap hier zelfs wat onder. Ik persoonlijk gebruik voor jam van zoete vruchten ook minder (afhankelijk van de vrucht) maar daar bramen vrij zuur zijn kan deze jam dat wel aan. Ik vind hem in ieder geval lekker zo, en met mij mijn andere familieleden ook, evenals vele van mijn vrienden die regelmatig van mijn jam proeven.