Mijn zelfgemaakte confituur is te zoet,als je minder geleisuiker gebruikt gaat hij dan wel voldoende opstijven?

Recept 800gr kleine gele pruimen, 2appels, 425 gr geleisuiker,halve citroensap,3zakjes vanillesuiker, 3tl vanilleextract. Dit zorgt voor lekkere jam, maar naar mijn smaak veel te zoet. Wat nu meer fruit zelde hoeveelheid suiker?

9 jaar geleden
in: Koken
9.7K
Amadea
9 jaar geleden
Ik zou een hele citroen gebruiken en twee zakjes vanillesuiker in plaats van drie. Dan is het al een stuk minder zoet.
Utrecht
9 jaar geleden
Goede reactie. Zoet & zuur zijn tegenpolen dus je kan de zoetbeleving verminderen door meer zuur toe te voegen. Vanille geeft een versterking van de zoete smaak; is eigenlijk helemaal niet nodig in jam, maar kan zeker minder.
Je hebt voldoende suiker nodig voor de conservering én de pectine.

Het beste antwoord

Nee, je hebt wel de voorgeschreven hoeveelheid geleisuiker nodig anders stijft het echt onvoldoende op. Maar je kunt het prima minder zoet maken door in plaats van sap van een halve dat van een hele citroen te nemen. En een zakje vanillesuiker minder, dus twee in plaats van drie. Het zou best eens kunnen dat de confituur daarna precies voldoet aan jouw zoetheidswens!
Amadea
9 jaar geleden
doralien
9 jaar geleden
Advies van hele citroen en zakje minder suiker gevolgd ...met kei lekkere niet te zoete confituur als resultaat ....moeilijk om van af te blijven... Bedankt voor jullie advies !

Andere antwoorden (2)

als je in verhouding minder suiker gebruikt en bang bent dat het te vloeibaar blijft, kun je Pec-plus (pectine, een geleermiddel) toevoegen.
En anders misschien een zetmeel om het te binden. Succes en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaciem heeft gelijk met het toevoegen van pectine.
Je kan echter ook een gelatineblad/poeder toevoegen. Of wat agar-agar, dan kan je ook met minder suiker een lekkere en toch stevige gelei maken. Doe ik ook al vele jaren en mijn gelei's worden door mijn familie zeer geapprecieerd.
Smakelijk