Kan je zelfgemaakte frietjes bakken en de volgende dag pas afbakken?

Ik wil morgen graag zelfgemaakte frietjes serveren, maar omdat ik dan weinig tijd heb wil ik de frietjes vanavond snijden. Hoe kan ik ze het beste bewaren tot morgen?
Vandaag al voor de eerste keer bakken of gewoon de aardappelen in water laten staan tot morgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
35.9K

Antwoorden (3)

Ik lees op een forum het volgende:Als er een paar uur tussen het voor en afbakken zit, maakt dat niets uit. Bedenk je dat het in de gemiddelde snackbar ruim een dag ligt te wachten, voordat men t afbakt dan moet zelfs een dag vooraf geen probleem zijn!
fremar
9 jaar geleden
Ik zou gewoon de frietjes schillen half koken aflaten koelen
en daarna snijden en gewoon met iets erover in de koelkast zetten
en wanneer je ze wil gaan bakken of frituren ze erin gooien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je echt lekkere frietjes wilt serveren, kan je ze maken zoals de grote bedrijven het doen. Je kunt ze daarna invriezen en afbakken zoals je dat normaal doet, al zijn ze toch zelf gemaakt.
Ga als volgt te werk:

Aardappels schillen en in frietjesvorm snijden (smal is meer kraak, breder is wat zachter). Laat de aardappels wellen in warm water (75 graden Celsius, dit heet blancheren) voor een minuutje ongeveer. Dit zorgt ervoor dat het zetmeel (suikers) uit de aardappels oplost in het water en de aanwezige enzymen geïnactiveerd worden waardoor je frietjes een mooie egale kleur gaan krijgen zonder donkere plekken.
Vervolgens dep je aardappels af, zodat het losse vocht eraf is. Voeg nu een heel klein beetje zout en suiker toe, dit maakt het later nog lekkerder.
Vervolgens worden de frietjes voorgebakken. Doe dit bij 180-185 graden Celsius, voor zo'n 3 minuten. Dep daarna de frietjes weer droog en vries ze in (goed afdrogen voorkomt dat de frietjes aan elkaar gaan plakken). Vervolgens bak je ze morgen af op 180 graden Celsius tot je de kleur mooi vindt.

Verstandig is om ze vanavond nog een keer te testen. Dus maak ze vanmiddag en vries ze in, vanavond een paar proberen. Dat weet je wat je je gasten serveert.

Succes!