Wat kan ik eten als ik koolhydraten wil vermijden?

Ik wil graag kilo's afvallen en heb gehoord dat ik dus geen brood kan eten omdat er veel koolhydraten in zitten. Ik weet niet beter dan met brood te ontbijten en te lunchen. Wat kan in de ochtend en middag brood vervangen?

BVD

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Om af te vallen moet je minder kcal eten dan je verbruikt, dat kan ook prima met brood hoor.
En wat denk je van groente en zilverliesrijst? Dat bevat ook koolhydraten.
Koolhydraten geven je snelle energie voor te sporten
Ritsuka
9 jaar geleden
Je zou in de ochtend voor havermout kunnen gaan, en voor de lunch hetzelfde als je avondeten. Ik maak altijd extra portie met avondeten
tinus1969
9 jaar geleden
@Ritsuka, het idee dat je 'gewoon minder kcal moet eten dan je verbruikt', is te simplistisch. Minder koolhydraten heeft (waarschijnlijk) twee positieve effecten:
-Koolhydraten stimuleren (via insuline) de opslag van vet. Koolhydraten die je eet, worden opgeslagen als vet -vet dat je eet, wordt verbrand. Je kunt dus afvallen, zonder minder calorieen te eten, omdat je verbruik stijgt.
-Koolhydraten verzadigen niet, of veroorzaken juist meer honger. 550 calorieen roereoi zorgt ervoor dat je de hele dag geen honger hebt; 500 calorieen koolhydraten zorgen ervoor dat je een uurtje later weer wil eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik eet gemiddeld 300-400 gram koolhydraten op een dag en ik weeg nog steeds hetzelfde.
Volgens jouw redenering zou ik harstikke dik moeten zijn.
tinus1969
9 jaar geleden
Het rokende-opa argument: Je moet heel erg oppassen om je eigen ervaring te generaliseren.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen wat mijn persoonlijke ervaring is, niet dat dit voor iedereen geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rituska: Dan hebben we dezelfde persoonlijke ervaring, wat een toeval toch;-) Volgens die redenering zou ik dan inderdaad ook dik moeten zijn en daarnaast de hele dag hongerig. Gelukkig is dat niet zo. En nee, we zijn geen uitzonderingen, dus die opmerking over rokende opa's slaat nergens op. @Tinus: Je kunt niet afvallen zonder minder calorieën te eten. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die een eiwitrijk dieet volgen afvallen omdat ze minder calorieën binnen krijgen dan daarvoor.. Niet dus omdat ze meer verbranden. Jouw redenering klopt dus niet. Eiwitten geven inderdaad lang een verzadigd gevoel waardoor die mensen minder eten. Maar daar zorgt normaal vezelrijk voedsel, rijk aan complexe koolhydraten, ook voor. Je moet ook niet alle koolhydraatbronnen op één hoop gooien. Als je witbrood en witte rijst eet zal je inderdaad snel weer trek krijgen en meer eten dan goed is voor je gewicht. Voor volkorenproducten, groenten, fruit etc. geldt dit niet. Die geven langdurig een vol en verzadigd gevoel door de vezels. Daarnaast zitten ze bomvol met vitaminen en mineralen. Hartstikke gezond dus.
Atkins adviseert zelf bij zijn koolhydraatarme-dieet voedingssupplementen te slikken. Heb je bij vezelrijke, gezonde voeding niet nodig.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid: Je schrijft: Je kunt niet afvallen zonder minder calorieën te eten.
dat is een bekende mantra, die voordehandliggend klinkt -maar die fysiologisch niet klopt. Ik verwijs je graag naar het doortimmerde boek van Gary Taubes, Good calories, Bad calories: Niet alleen je inname, maar ook je verbruik van calorieën kan veranderen, onder invloed van hormonen.
Los daarvam hebben juist eiwitten een sterk verzadigend effect bij de meeste mensen, en koolhydraten niet. Je eet dus minder, en hebt minder honger. Mbt Atkins en supplementen: Bron? Dit klinkt mij namelijk vooral als een verkooptruuk, in de hand gewerkt door het feit dat mensen bang lijken te zijn om vlees en ei te eten (boordevol vitamines en mineralen). Verder: De meeste Atkins/lowcarb varianten staan je toe om groene groentes te eten (en vaak ook fruit).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door goed onderzoek is aangetoond is dat mensen die afvallen met een eiwitrijk dieet minder calorieën eten omdat eiwitten (ook plantaardige) inderdaad goed verzadigen, net als vezelrijk voedsel. Veel groente, fruit, volkorengranen, peulvruchten, noten en zaden eten dus.
Variatie is gezond.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid, ik geloof dat we het eens worden.
Eén van de voordelen van brood en andere graanproducten is, dat het relatief veel eiwit bevat, voor een plantaardig product dan.

Antwoorden (5)

Roerei, omelet, spek, yoghurt. Producten met veel vet en eiwit. Geen muesli of gezoete zuivel.
9 jaar geleden
Je zou dan onder andere eieren en zuivelproducten kunnen eten.
Hier vind je koolhydraat arme ontbijtrecepten:
http://www.atkinsforum.info/forum/viewforum.php?f=21
En hier ideeën voor de lunch:
http://www.atkinsforum.info/forum/viewforum.php?f=22

Je kan trouwens ook afvallen door vezelrijk voedsel te eten. Vezels gedragen zich in de darmen als een soort spons. Ze vullen zich met water, waardoor het volume in de darmen toeneemt. Daar komt bij dat vezels de doorgang van voedsel in de darmen vertragen. Dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel waardoor je vanzelf minder gaat eten en dus minder calorieën binnenkrijgt. Vezels zitten vooral in groenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten.
Producten met toegevoegde suikers moet je vermijden, evenals witbrood, witte rijst en witte pasta.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Vezels zorgen niet voor een verzadigd gevoel, vezels zorgen voor een vol gevoel. Dat is -fysiologisch gezien- wat anders.
(bij een vol gevoel blijft de hongerprikkel bestaan, maar wordt tegengewerkt door het gevoel van volzitten = er past geen eten meer bij. Bij een verzadigd gevoel verdwijnt de hongerprikkel)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, vezels zorgen WEL voor een langdurig verzadigd gevoel. Eet maar eens witbrood bijvoorbeeld. Daar kan je veel meer van op dan van volkorenbrood (verzadigd sneller) en ook heb je na het eten van witbrood weer veel sneller trek omdat er nauwelijks vezels inzitten. Als jij vezelrijk eet heb je absoluut geen last van een hongerprikkel. Echt waar, probeer het eens!
Eiwitten geven inderdaad ook een vol gevoel. Het is niet het één of het ander. Je kan die twee dus goed combineren. Eet dus rustig een eitje of noten naast je groente en fruit. Peulvruchten bevatten naast veel eiwitten ook veel vezels. Wat trouwens naast vezels en eiwitten ook helpt bij afvallen is langzamer eten en goed kauwen. Uit onderzoek blijkt dat je dan ook eerder een verzadigd gevoel hebt door de signalen die je hersenen dan afgeven. @viridiflavus: Ik geef in mijn antwoord toch ook twee links naar koolhydraatarme recepten? Daarmee geef ik dus gewoon antwoord op de vraag.
Ik zeg alleen als toevoeging en als tip dat je met vezelrijke voeding ook afvalt.
tinus1969
9 jaar geleden
@Astrid. Vol en verzadigd is wat anders. het zijn ook andere hormonen (bij vol speelt het hormoon ghreline een rol, dat door de maagwand wordt afgescheiden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, hoe kan het dan dat ik (en velen met mij) me zowel vol als verzadigd voel met vezelrijke voeding. Ook loop ik niet met hongergevoelens rond. In tegendeel, soms vergeet ik zelfs te eten omdat ik blijkbaar zolang verzadigd ben door de laatste maaltijd. Ik realiseer me dan s''avonds pas dat ik sinds het ontbijt niet of nauwelijks iets gegeten heb. Volgens jouw theorie zou dit onmogelijk moeten zijn.
Volgens het voedingscentrum is dit echter heel verklaarbaar:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
tinus1969
9 jaar geleden
Het rokende-opa argument: Je moet heel erg oppassen om je eigen ervaring te generaliseren. En, ach ja, het Voedingscentrum. Halen ze nog steeds ketose en keto-aidose door elkaar?
Ritsuka
9 jaar geleden
Meeste mensen kunnen prima eten volgens de schijf van vijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus: Als dit het "rokende opa argument" zou zijn en dus enkel gebaseerd op eigen ervaring, dan zou het voedingscentrum er niet over schrijven. Denk je wel? Die mensen kennen mij helemaal niet. Die baseren zich enkel op de laatste wetenschappelijke kennis.
Blijkbaar geeft vezelrijk voedsel bij de meeste mensen een verzadigd gevoel en helpt het om slank te worden en te blijven. Je komt nu echt met drogredenen.
tinus1969
9 jaar geleden
Tsja, ik denk dat het Voedingscentrum vastzit in hetzelfde achterhaalde denken als jij. het is dus ook niet zo gek dat jij je bevestigd voelt door het Voedingscnetrum. maarb ik heb je argumenten gegeven, die gaan verder dan het verschil vol-verzadigd (een verschil dat het Voedingscentrum niet maakt, maar dat volgens mij uitermate relevant is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als jij de meest recente wetenschappelijke onderzoeken achterhaald vindt dan houdt het op;-)
tinus1969
9 jaar geleden
De meest recente onderzoeken zijn bijzonder duidleijk: eet minder koolhydraten en vooral minder suiker.
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: het is goed om te bedenken dat voorlichters zoals het Voeidngscentrum vaak een tikkeltje conservatief zijn. De voorlichting van het voedingscentrum is gebaseerd op rapporten van de gezondheidsraad; die rapporten zijn een weerslag van wat er wetenschappelijk bekend is -maar het duurt een paar jaar om die rapporten te maken. Het is tekenend, dat de WHO al een kleine 10 jaar adviseert om minder dan 10% van je energie uit suiekr te halen, en bezig is om dat advies te verlagen naar 5%. Maar zowel het 10% als het 5% advies staan niet op de site van het Voedingscentrum.
tinus1969
9 jaar geleden
Nog een aanvulling, een wetenschappelijke: Het eerder genoemde boek van Gary Taubes noemt als een van de BEWEZEN effecten van lowcarb/Atkins-achige dieten, dat mensen minder honger hebben. Daardoor is het aantal uitvallers op lange termijn veel lager (verschillen van 50% vs 99% uitvallers)
Het is logisch, dat dat alles te maken hefet het met verschil tussen vol en verzadigd. Mar dat laatste is mijn gedachte -het eerste blijkt uit onderzoek.
Ontbijten met een smoothie en lunchen met een salade (of andersom), werkt prima. Maak de smoothie het liefst met magere kwark (liever kwark dan yoghurt) en zorg dat je in je salade ook een magere eiwitbron toevoegt (hüttenkase, eitje, rookvlees, zuiveldressing, etc.). Eiwitten vullen goed, waardoor je lang geen hongergevoel hebt en helpen bij optimale vetverbranding.

Nog een laatste tip bij het afvallen: train eerst 20 minuten je spieren, voordat je calorieën gaat verbranden. Hierdoor verbrand je veel meer vet. Spieroefeningen en vetverbranding combineren is uiteraard ook prima om mee af te vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik snap de eerste zin van je 2de alinea niet. Calorieën verbranden doe je altijd. Bedoel je cardio?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, staat er idd. miet helemaal goed. Ik bedoel idd. cardio ;).
Je zou beter af zijn met een omelet van eiwitten, geen eigeel die bevatten de calorien, en roerbakgroente om het compleet te maken alleen eiwitten mag ook.

Yoghurt of kwark met fruit is ook ideaal, doe er een schepje gemalen lijnzaad door

Je kan ook gewoon warm eten, denk aan rijst, met kip en roerbakgroente voor lunch, ontbijt mag ook als je dat s ochtends kan eten.

Als je af wilt vallen raad ik je aan je eiwit inname te verhogen, een gekookt eitje tussendoor het liefst zonder eigeel maar een heel eitje per dag kan geen kwaad.
Tonijn, kip allemaal goed, eet geen varkensvlees veel vet.

Eet zeker ook tussendoortjes, eitje, komkommer, wortels, augurk, plakje kip, fruit

Zelf maak,ik s ochtends pannenkoekjes.

Half kopje gemalen havervlokken (complexe koolhydraten, helemaal niks is ook niet goed)
Halve tot hele eetlepel gemalen lijnzaad (gezonde vetten en vezels)
1 maatschep eiwitpoeder(ik gebruik syntha 6 van bsn)
3 eetlepels yoghurt
Half kopje melk
Theelepel bakpoeder
Beetje kaneel voor smaak
Zwarte bessen indien gewenst.

Alles roeren en dan kleine lepels in de pan al heeft mijn voorkeur een bakplaat, dit vult goed, is lekker en je hebt een gezonde start voor energie

Zelf ben ik door ook te sporten in een jaar tijd 24 kilo afgevallen, avonden eet ik op een gevarieerde manier kip met rijst en af en toe pasta met weinig pasta en flink saus die rijk gevuld is met groentes.

Had meer gewicht kunnen zijn, maar kreeg hekaas andere niet gerelateerde gezondheidsproblemen tussendoor.

Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
het eigeel bevat alle vitamines, en eiwit bevat ook wel kcal hoor.
Rijsttewafels en augurken!