Hoe kook/bak ik spinazie, aardappels en een gehaktbal?

Ik ga vanavond spinazie maken met aardappelen en een gehaktbal. Ik weet wat waar doorheen moet alleen waar moet ik mee beginnen en hoe lang moet alles op staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.4K
bamibal
9 jaar geleden
Je moet beginnen met hetgeen het langste nodig heeft. Dat zijn in dit geval de gehaktballen. Daarna de aardappels en als laatste de spinazie. Ik weet niet of je verse spinazie hebt of diepvries. Verder kun je voor ieder onderdeel genoeg recepten vinden op internet. Even googelen dus.

Antwoorden (1)

Het bereiden van een maaltijd van spinazie, aardappelen en een gehaktbal vraagt om meerdere handelingen. Hieronder per onderdeel een mogelijke bereidingswijze, waarbij ik uitga van een ouderwetse Hollandse maaltijd.

Aardappelen:
Schil de aardappelen, was ze en snij ze in vieren (of tweeën, afhankelijk van het formaat). Die de gewassen en gesneden aardappelen in een kookpan, doe er naar behoefte wat zout overheen en zet ze vervolgens half onder water. Zet de pan op het vuur en als ze aan het koken zijn zet je het vuur lager. De aardappelen op laag vuur een kwartiertje laten koken en voor je het vuur uitzet even inprikken met een vork. Vallen ze makkelijk uiteen, dan zijn ze aardappelen gaar. Zo niet, even door laten koken.
Aardappelen afgieten en met de deksel op de pan nog even laten nastomen in de hete pan (wel van het vuur halen).

Spinazie:
Was de verse spinazie (tenzij deze al gewassen gekocht is) en doe ze met aanhangend water in een pan. Even laten koken tot de groente geslonken is. Naar behoefte op smaak maken met een beetje zout en nootmuskaat.
Als je diepvriesspinazie gebruikt, dan alleen in een pan doen met twee eetlepels water en de spinazie laten ontdooien op een zacht vuur.
Spinazie uit een pot hoef je alleen even op te warmen.
Als de spinazie klaar is even het overtollige water afgieten. Een gekookt eitje in stukjes als topping op de spinazie is erg lekker.

Gehaktballen:
Maak het gehakt aan met peper en zout, een rauw eitje en paneermeel. Je kunt er ook nog andere kruiden aan toevoegen. Meng het geheel door elkaar en maak er gelijkmatige ballen van met je handen. Zet een koekenpan of braadpan op het vuur met boter of margarine. Als de boter goed heet is leg je de ballen in de pan. Braad iedere kant van de gehaktballen even lekker aan. Als dat gebeurd is, doe je een kopje water er overheen en zet je het vuur laag. Je laat de gehaktballen dan lekker gaar braden. Wel af en toe draaien.
Van het vocht en de boter houd je een ouderwetse jus over die je over je aardappelen heen kunt doen. Eventueel kun je nog een stukje bouillonblok door de jus roeren voor je hem opdient.

Toegevoegd na 1 minuut:
Afhankelijk van het formaat van de gehaktbal heeft hij ca. 20 minuten nodig om gaar te braden. Een grote gehaktbal wat langer, een kleine gehaktbal eventueel wat korter.

Toegevoegd na 3 minuten:
De gehaktballen zou je alvast klaar kunnen maken, zodat je ze alleen nog even hoeft op te warmen. De aardappelen zet je als eerste op, daarna pas de spinazie. Spinazie is eerder gaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed bezig! Plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie beiden! Het is inderdaad geen knip- en plakwerk, maar ouderwets typwerk uit het blote hoofd dit keer. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik roerbak de spinazie even in een wok, zo klaar, nog geen 3 minuten. Het eitje doe ik ook erbij. Koken is ook 2 minuutjes werk, het water aan de kook brengen duurt langer. Maar ook van een mij een plus, de Hollandse manier is de beste manier om te leren koken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een goede manier, Crea. Maar met alleen aanhangend water is de spinazie gelukkig ook in no time aan de kook. Dank voor je +!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima, het enige wat ik wil opmerken is dat ik "de kook over de spinazie laat gaan" en dan is het klaar. Dat betekent even aan de kook brengen, net als bouillon, die breng je ook aan de kook en zet je daarna op een plaatje om te trekken, zo ook met spinazie en andijvie. Plus +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ met als opmeking dat als de aardappelen niet de grootte hebben van een suikerbiet, je ze beter niet in vieren moet snijden. Als het even kan de aardappelen heel laten. De eventuele eitjes gewoon tussen de aardappelen leggen en meekoken.
Aardappelen afgieten en voor het open raam omschudden (wel deksel van de pan afhalen). Hoeven ze niet meer terug op het vuur droog te stomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Joan : heb ooit een chefkok horen zeggen dat je NOOIT de eieren in dezelfde pan met de aardappelen mag meekomen. Weet niet meer waarom helaas :-)) Vraag: waarom zou je de aardappelen beter niet klein snijden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jodocus, dan verliezen zij voedingsstoffen, er komt veel zetmeel vrij. Klopt wel, eieren niet bij de aardappelen leggen als het water nog koud is. Vergat te vermelden: pas als de aardappelen koken leg je de eieren (of ei) er bovenop en laat deze enkele minuten tot 10 minuten meekoken, afhankelijk van de gewenste gaarheid van het ei. Let op: Een ei koken samen met de aardappelen, gaat iets langzamer dan eieren koken die geheel onderstaan in een aparte pan.
En zorg dat de schalen van het ei goed schoon zijn.