Hoe kook/bak ik spinazie, aardappels en een gehaktbal?

Ik ga vanavond spinazie maken met aardappelen en een gehaktbal. Ik weet wat waar doorheen moet alleen waar moet ik mee beginnen en hoe lang moet alles op staan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het bereiden van een maaltijd van spinazie, aardappelen en een gehaktbal vraagt om meerdere handelingen. Hieronder per onderdeel een mogelijke bereidingswijze, waarbij ik uitga van een ouderwetse Hollandse maaltijd. Aardappelen: Schil de aardappelen, was ze en snij ze in vieren (of tweeën, afhankelijk van het formaat). Die de gewassen en gesneden aardappelen in een kookpan, doe er naar behoefte wat zout overheen en zet ze vervolgens half onder water. Zet de pan op het vuur en als ze aan het koken zijn zet je het vuur lager. De aardappelen op laag vuur een kwartiertje laten koken en voor je het vuur uitzet even inprikken met een vork. Vallen ze makkelijk uiteen, dan zijn ze aardappelen gaar. Zo niet, even door laten koken. Aardappelen afgieten en met de deksel op de pan nog even laten nastomen in de hete pan (wel van het vuur halen). Spinazie: Was de verse spinazie (tenzij deze al gewassen gekocht is) en doe ze met aanhangend water in een pan. Even laten koken tot de groente geslonken is. Naar behoefte op smaak maken met een beetje zout en nootmuskaat. Als je diepvriesspinazie gebruikt, dan alleen in een pan doen met twee eetlepels water en de spinazie laten ontdooien op een zacht vuur. Spinazie uit een pot hoef je alleen even op te warmen. Als de spinazie klaar is even het overtollige water afgieten. Een gekookt eitje in stukjes als topping op de spinazie is erg lekker. Gehaktballen: Maak het gehakt aan met peper en zout, een rauw eitje en paneermeel. Je kunt er ook nog andere kruiden aan toevoegen. Meng het geheel door elkaar en maak er gelijkmatige ballen van met je handen. Zet een koekenpan of braadpan op het vuur met boter of margarine. Als de boter goed heet is leg je de ballen in de pan. Braad iedere kant van de gehaktballen even lekker aan. Als dat gebeurd is, doe je een kopje water er overheen en zet je het vuur laag. Je laat de gehaktballen dan lekker gaar braden. Wel af en toe draaien. Van het vocht en de boter houd je een ouderwetse jus over die je over je aardappelen heen kunt doen. Eventueel kun je nog een stukje bouillonblok door de jus roeren voor je hem opdient. Toegevoegd na 1 minuut: Afhankelijk van het formaat van de gehaktbal heeft hij ca. 20 minuten nodig om gaar te braden. Een grote gehaktbal wat langer, een kleine gehaktbal eventueel wat korter. Toegevoegd na 3 minuten: De gehaktballen zou je alvast klaar kunnen maken, zodat je ze alleen nog even hoeft op te warmen. De aardappelen zet je als eerste op, daarna pas de spinazie. Spinazie is eerder gaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100