Hoe kook je 500gr gebroken groene (split)erwten?

Hallo,

ik wil graag erwtensoep maken; weet iemand hoe je 500gr gebroken groene (split)erwten kookt en hoeveel water ik hier voor nodig heb?

Kook je dit op laag vuur of op hoog vuur?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
35K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat staat toch op de verpakking?

Het beste antwoord

Eerste de spliterwten ruim afspoelen, en dan een nachtje in een kom met ruim water zetten. Hierdoor zuigen de erwten zich vol met water, waardoor het koken wat vlotter gaat en minderlang duurt. Daarna in ruim water koken. Om de kooktijd te verkorten kan je, wanneer de erwten al een beetje zacht gekookt zijn, er de mixer inzetten.
Het stuk vlees wanneer kan je er al van in het begin bij. Daarna groenten en kruiden bijvoegen.
Denk er aan dat de smaak gans anders is dat de Erwtensoep die je in de winkel koopt.
Je gaat dan de echte smaak van erwtensoep smaken
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal staat dat gewoon op de verpakking. Toevallig heb ik nog een pakje liggen en hier staat dat je op 500 gr spliterwten 2, 5 liter water moet nemen. Je moet ze eerst wassen in een vergiet en dan met het water opzetten en dan 1 tot anderhalf uur laten koken in een grote pan met het deksel erop. Twee uur mag ook, geen probleem. Als je een schuimspaan hebt kun je zo nu en dan het schuim wat ontstaat eraf scheppen. Na die tijd doe je de andere groente erbij en laat je het nog 20-30 min zachtjes koken. Met zout of bouillonblokjes kun je het op smaak brengen. Als je er vlees bij doet (bijv schouderkarbonade) kun je dat vanaf het begin mee laten koken. Het vlees zal dan helemaal van het bot afvallen. Botje kun je er uit vissen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ohja, zo zacht mogelijk laten koken, zodat het dus net blijft bubbelen is hard genoeg. Je zet het dus eerst op vol vuur op en als het kookt blijf je er even bij en zet je het steeds zachter zodat het blijft pruttelen.

De verhouding van water-spliterwten is wel overal anders, ik zou het gek vinden als het niet op de verpakking staat. Als er echt niets op staat neem dan toch maar iets minder water: 1,5 - 2 liter omdat je teveel water er niet uit kan halen. Te weinig kun je nog oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling: voeg pas zout toe nadat de erwten zacht zijn geworden. Geldt voor alle gedroogde peulvruchten. Als je daarvoor zout toevoegt, dus kookt in zout water, worden ze keihard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En houd er rekening mee dat de soep later altijd wat dikker wordt, dus geen paniek als hij in eerste instantie wat dun is, dat komt goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de dag erna is het helemaal lekker dik!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn spliterwten hard werden als ik het zout meteen toevoegde, fidolecosp...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ook niet
zo maak ik meestal erwten soep en iedereen vind hem lekker

500 gram spliterwten

1 varkens hammetje of een stuk halskarbonade

500 gram krabbetjes

1 stuk spek met zwoerd (van ongeveer 200 gram)

3 preien

2 winterwortels

1 kleine knolselderij

2 aardappelen

1 rookworst

1 bos bladselderij

1 flinke ui

bereiding

Spoel de spliterwten af onder koud stromend water.
Breng in een grote pan 2,5 liter water aan de kook en voeg de erwten,en het vlees toe.
Breng aan de kook, leg een deksel op de pan en
laat de erwten en het vlees in anderhalf uur zachtjes gaar koken
af en toe afschuimen en vergeet niet af en toe te roeren ,de erwten moeten
smelten en niet aanbranden
Roer dus tussendoor regelmatig in de pan.
Maak de groente schoon.
Snijd de prei in ringen; de ui in dunne schijfjes de wortel, knolselderij en aardappelen in blokjes.
als het vlees gaar is ,haal het uit de pan en laat afkoelen Verwijder vellen en botten van het hammetje of het bot uit de karbonade en snijd of pluk het vlees in kleine stukken.
Snijd het zwoerd van het spek en snijd het spek in dunne blokjes
Was de bladselderij en hak de kruiden grof
Voeg het vlees, en doe de groenten en de selderij toe aan de soep en maak hem op smaak met zout en peper Voeg de rookworst toe en laat hem 20 minuten wellen (= niet koken
en laat, onder af en toe roeren, een half uur zachtjes mee koken.hij is goed als de groenten gaar zijn en je kan eten ,de rest van de soep zo snel mogenlijk afkoelen
laat de wasbak vollopen met koud water en zet de pan er in en roer regel matig tot de soep koud is bewaar alles in de koelkast tot morgen.als hij koud is wordt het dikker schep uit en doe het in bakjes en vries in voor de volgende keer en laat wat in de pan voor de volgende dag
Breng morgen de rest van de soep tegen de kook aan en je kan de pan leeg eten