Mijn oven kan niet op 175 graden, kan ik bakken op 160 graden en dan langer?

ik heb een recept voor een tulband, die moet 25 minuten op 175 graden. Mijn oven kan op 180 of op 160 graden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het recept voor een normale oven?
Gebruik je zelf een hete lucht oven?

Antwoorden (3)

180 graden zit dichterbij 175 dus die zou ik gewoon nemen en dan vanaf 20 minuten kijken hoe het eruit gaat zien. Waarschijnlijk haal je de 25 wel.

Een te lage temperatuur geeft meer kans op mislukken dus ik zou eerst de 180 proberen en als dat niet een goed resultaat geeft de 160 maar ik ken geen enkele oven die geen tussenstand heeft. Is het geen draaiknop dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je een conventionele oven hebt of een heteluchtoven. Een heteluchtoven moet meestal juist even kouder instellen. Dus als het recept voor een traditionele oven is op 180 graden kan je beter op 160 graden bakken. Dan even prikken en als het niet gaar is 5 minuten erbij zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb er ook zo 1, een combi oven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat staat niet in de vraag iHave... dat maakt de vraag heel anders! Mijn combi oven heeft gewoon een draaiknop en je kunt de knop dus gewoon net onder de 180 zetten. Ik verwacht eigenlijk niet anders van een oven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het staat er inderdaad niet bij. Maar de meeste recepten gaan nog uit van een normale oven. Ik heb zelf ook een combi en de meeste die ik ken gaan sprongsgewijs. Die van mij gaat per 25 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha. Mijn combi heeft geen draaiknop en geeft soms ook temperaturen die net overal tussenin zitten. Moet ik zelf een beetje experimenteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn combi-oven is ook niet traploos instelbaar, ik neem bij hetelucht altijd de temperatuurklasse net onder de aangegeven klasse. En dat gaat goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik dus ook.
Dat hangt er vanaf of je een conventionele oven hebt of een heteluchtoven. Een heteluchtoven moet meestal juist even kouder instellen. Dus als het recept voor een traditionele oven is op 180 graden kan je beter op 160 graden bakken. Dan even prikken en als het niet gaar is 5 minuten erbij zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist!
Hallo, het probleem is dat de kans is dat ie wat droger kan worden.
Je kunt ook een tulbantpan(gesloten tulbantpan) in een pan met water zetten met daarop een deksel.
Aan de kook brengen en daarna gas terug draaien en ongeveer 1 1/2 uur zachtjes laten doorkoken.
Zo maken wij ook wel een poffert (Gronings recept) dit eten wij geregeld. Lekker met boter en stroop.