Kan je kipfilet ook alleen stomen zonder te koken/bakken en dat veilig consumeren?

Kan je kip ook alleen stomen zonder het daarbij eerst te bakken / koken en dat veilig te consumeren zonder bang te zijn dat het nog bacterieen bevat en nog rauw is van binnen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
21.3K
Erna55
6 jaar geleden
Ja hoor.
Er zijn veel recpten te vinden met gestoomde kip.
http://www.voedingscentrum.nl/recepten/gezond-recept/gestoomdekip.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoef ik niet bang te zijn dat ik er verteringsproblemen mee krijg omdat het wat rauwer is dan bakken?
Reddie
6 jaar geleden
Rauw vlees is zéér licht verteerbaar.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik stop regelmatig rauwe kipfilet in mijn stoomkoker. De kip krijgt geen krokant korstje maar is net zo gaar als uit de braadpan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rauw van binnen in enkel een kwestie van temperatuur en tijd.
Zelfs in een oven bij slecht 70 graden kan het perfect gaar worden, duurt alleen veel langer.
dudemeister
6 jaar geleden
gebruik wijsvinger - duim hack
druk dan op de muis van je hand: zacht - kip perfect
dan je middelvinger-duim ; muis van je hand iets harder - kippie ook minder gaar
dan je ringvinger-duim : muis van je hand weer iets harder : minder zacht kippie
dan je pink-duim; muis vanj e hand - hardst.; doorgebakken kipfilet aka schoenzool probeer maar eens

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Het gaat er om dat de kip verhit wordt, dat kan prima door te stomen. Stoom is namelijk heter dan kokend water. Als de kip wit is, is hij gaar. Ziet hij er nog wat rozig uit binnenin, dan moet je hem wat langer stomen.
Als je twijfelt kun je best iets langer stomen, door te stomen blijft het vlees lekker mals.
Er zijn op internet genoeg lekkere recepten te vinden met gestoomde kip!