Sap is vloeibaar. Gelei is een soort drilpudding: glibberig gestold sap.
Amadea
10 jaar geleden
Sap is sap, dat kun je zo drinken. Gelei is verder ingedikt (langer gekoo of misschien zit er ook meer suiker in), en dat kun je als bijvoorbeeld jam op je brood smeren. Het is alleen helemaal zonder stukjes, dus net zoals de sap, maar dan dikker, dus smeerbaar en ook helemaal doorzichtig (met natuurlijk een kleurtje van de vrucht)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelei is ingedikt sap.
Minder vocht is het verschil.
Gelei is minder vloeibaar dan bessensap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de sap alleen inkookt, dan krijg je stroop, geen gelei. Je hebt een geleermiddel zoals pectine nodig om de sap te laten stollen, en dat zit in de schillen en het vruchtvlees, of anders moet je het zelf toevoegen (gelatine, agar-agar...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is ook zo... een geleermiddel, niet aangedacht...
Bedankt Gabi!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor!!
Op het zicht en gevoel heel simpel: sap is vloeibaar en gelei is gestold, een beetje vergelijkbaar met drilpudding of jam.

Sap wordt verkregen simpelweg door de bessen te persen, en verder niets meer hiermee te doen of eraan toe te voegen, hooguit pasteuriseren voor de houdbaarheid.

Voor het maken van gelei heb je een paar methodes:
- De hele bessen koken en inkoken totdat de natuurlijke suikers en de van nature aanwezige pectine in het vruchtvlees en de schilletjes zo geconcentreerd zijn dat bij het afkoelen het geheel stolt. Dit lijkt erg veel op jam, en is doorgaans niet doorzichtig. Als je suiker toevoegt, dan zou ik het eerder hebben over jam.
- De bessensap (dus zonder vruchtvlees en schillen) tot de kook brengen (inkoken hoeft niet, mag wel) en een geleermiddel toevoegen. Dat kan zijn pectine (doorgaans afkomstig van appels), gelatine (van botten), agar-agar (van algen)... er zijn heel veel mogelijkheden. Als de boel afkoelt, dan krijg je een prachtig, doorzichtig, gestold geheel dat precies lijkt op de sap, maar dan in vaste vorm. Het toevoegen van suiker is mogelijk, maar niet noodzakelijk. Als je de gelei koopt, dan kan je dit op de ingrediëntenlijst terugvinden.