Wat is het verschil tissen witte bonen en cannellinibonen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
74.4K

Antwoorden (1)

Witte bonen zijn er in meerdere soorten en ook in verschillende groottes. Je hebt de gewone ronde boontjes die je vaak in de potjes ziet zitten, al dan niet in tomatensaus, maar je hebt ook ovalere soorten die er net als bruine bonen uit zien en net zo groot of iets kleiner zijn.

Je hebt ook kleine, lange dunne witte boontjes en dat zijn de zogenaamde 'rijstboontjes'. Ze zijn ook maar iets groter dan een rijstkorrel.

Je hebt ook nog dikke, platte grote witte bonen, de Limabonen. ook wel reuzenbonen of 'Butterbeans' genoemd. Dit zijn zachte en ook lekkere bonen met een specifieke smaak die niet zo neutraal is als de gewone witte boon.

De Cannelini boon is een niervormig exemplaar dat groter is dan de gewone witte boon en niet zo neutraal van smaak. Hij smaakt iets nootachtiger en vooral bij de gedroogde bonen zal je dat merken. Die hebben sowieso meer eigen smaak dan die in blik of pot. Nadat ze gaar gekookt zijn, zijn ze ook zacht van structuur en vooral in een stoofpotje voegen ze mer smaak toe dan gewone witte bonen.
amc