Heeft iemand ervaring met een recept voor een taart met de suikervervanger stevio?

Ik gebruik stevio al als zoetstof, maar weet niet of je er ook een taart mee kan bakken (vanwege het volumeverschil als je er geen suiker in doet). Ik heb de (sterke) poeder en de tabletjes (die ik plet en in de muesli gebruik).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Abrikoos- en rozijnentaart met stevia

35gr poedermelk
2 eetlepels maïzena
1/2 theelepel wit steviapoeder
1/2 theelepel vermalen kaneel
1/4 theelepel zout
170gr gedroogde abrikozen, verhakt
165gr rozijnen
450ml water
1 eetlepel witte azijn
1 eetlepel boter
1 taartkorst, klaar voor gebruik

Verwarm de oven voor op 220°C. Roer de poedermelk, maïzena, stevia, kaneel en zout in een grote kom samen. Doe de abrikozen, rozijnen en het water in een steelpan en breng het aan de kook over een matig vuur. Kook 5 minuten, roer regelmatig. Roer de droge mix erbij een kook een drietal minuten, tot het mengel aandikt.

Verwijder van het vuur; roer de azijn en boter erbij. Laat 15 minuten afkoelen. Giet de vulling in een ingevette bakplaat. Plaats de bovenste korst over het geheel, sluit de randjes en maak insnijdingen in de bovenste korst. Bak 30 tot 35 minuten in de oven tot de korst goudbruin van kleur is. Laat eerst afkoelen voor het aansnijden.

Meer recepten voor taart met Stevia in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat Stevio in divers vormen verkrijgbaar is, is het ook breed toepasbaar in de keuken. Lees meer in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het hele verhaal van de website, maar ik zou graag weten of er mensen zijn die er al eens een taart mee hebben gebakken en hoeveel stevia je moet gebruiken voor de in het recept genoemde hoeveelheid suiker.
Kwarktaart (8 personen)
1 taartbodem (zie onder)
10 blaadjes witte gelatine
250 gram cranberry- of zwartebessenjam
100 ml cranberrysap
500 g volle kwark
2 eetlepels stevia - vloeibaar
250 ml slagroom

Gelatine 5 minuten in een kom koud water weken. Verwarm cranberrysap en neem de pan van het vuur. Los er de uitgeknepen gelatine in op. Laat iets afkoelen. Meng in een kom de kwark, gelatinemengsel, jam en stevia door elkaar. Klop in een andere kom de slagroom stijf en meng dit door het kwarkmengsel. Schenk dit op de taartbodem en zet de taart 3 uur in de koelkast om op te stijven. Snij de randen voorzichtig los en open de springvorm.

Taartbodem
100 g amandelmeel
50 g roomkaas
4 eieren
3 theelepels stevia - vloeibaar
1/2 theelepel kokos (of vanille) essence
snufje zout

Meng de ingrediënten met een garde door elkaar. Giet in een siliconen bakvorm (24 cm doorsnee0 of bekleed een springvorm met aluminiumfolie en bak 20 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven. Minimaal 30 minuten af laten koelen in de koelkast.