Hoe kan je binding bij het koken voorspellen?

M.a.w. in welke verhoudingen reageren bepaalde producten met elkaar? En kan je dat voorspellen zonder het eerst 3x fout te doen? Bijvoorbeeld voor een quiche hoeveel slagroom en hoeveel eieren? En wat als ik nu de slagroom vervang door creme fraiche of zure room, hoeveel eieren moeten er dan bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

Even een kleine opmerking: crème fraîche is hetzelfde als slagroom maar dan in het frans.
Als je een quiche maakt is de verhouding 2 eieren en 2 eidooiers per 1dl melk en 1 dl room. Wel moet je zorgen voor goed uitgelekte ingrediënten want anders voeg je te veel vocht toe aan je recept en dan riskeer je inderdaad problemen te hebben met de binding.
Voor de rest is een binding van bijvoorbeeld een saus of een soep meer een persoonlijke voorkeur. De een heeft liever een saus of soep die wat meer gebonden is dan de ander, dus daar moet je een beetje vertrouwen op je eigen ervaring en smaak. Koken is iets dat je met feeling moet doen en een recept kan je altijd in enige mate aanpassen naar je eigen voorkeur (behalve patisserierecepten dan)
Als er bijvoorbeeld in een recept staat om erwtjes toe te voegen en je lust die niet dan laat je ze er gewoon uit of vervangt ze door een groente die je wel lust.
Hopelijk kan je wat met mijn antwoord, in ieder geval smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
extra tip, dek de quiche af met aluminiumfolie als hij bruin genoeg is. (2/3 baktijd ongeveer) Anders kan hij helemaal donkerbruin worden.