zou je amandmeel door een ander soort meel kunnen vervangen in macarons ?

Ik ben allergisch voor amandel maar ik zou toch graag een macaron willen maken. Zou het met een ander soort meel kunnen en verandert de verhouding dan ? (meer meel, minder meel )
Ik zou wel graag meel of andere suggesties (?)willen toevoegen voor het beetje taaiige effect.
2 meringues met creme ertussen lijkt me een heel ander mondgevoel dan een echte macaron. Graag andere opties dan deze dus.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
14.7K

Het beste antwoord

Als je alleen maar allergisch bent voor amandel kan je dit vervangen door gemalen hazelnoten.
Ik maak regelmatig hazelnootmakarons met hetzelfde recept als gewone makarons met alleen de amandel vervangen door hazelnoot, dit heeft niks met allergie te maken alleen met de smaak. Sommige van mijn familieleden vinden deze beter en dus maak ik ze dan maar zo.
Het enige waar je moet op letten is dat het geschilde hazelnoten zijn. Hiermee bedoel ik niet de harde pel maar het bruine vliesje dat rond de noot zit, dit geeft anders een minder mooie en gespikkelde makarons. Kan je dit niet vinden kan je de nootjes ook zelf malen in een cutter, niet in een blender want dat gaat niet lukken daar dit onderin je blender gaat samenkoeken.
Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval succes met je makarons en smakelijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ingrediënten;
300gram amandelpoeder (of in jou geval hazelnotenpoeder)
300 gram poedersuiker
3 verse eiwitten 3 eiwitten die minstens een dag oud zijn (in koelkast bewaren)
300 gram suiker
75 ml water
Kleurstof naar keuze Vulling:
50 ml amandelmelk te vervangen door kokosmelk of gewone melk en dan essence naar keus toevoegen
25 ml limoensap
50 ml melk
10 gr roompoeder (hoeft niet)
25 gram suiker
2 eidooiers
1/2 blad gelatine (1 gram)
200 ml room iets meer dan 1/2 opgeklopt Bereiding: 1.Verwarm de oven voor op 165 °C. Meng het amandelpoeder en de poedersuiker en haal het mengsel enkele keren door een fijne zeef. Meng er de 3 eiwitten onder en roer tot een stevige pasta. 2.Kook de suiker en het water in een pan tot 119 °C. Is de siroop onvoldoende verhit, dan zakt het eiwitschuim in, is de siroop te heet, dan is hij te dik om door het eiwitschuim te worden opgenomen. De juiste temperatuur is dus heel belangrijk! Klop ondertussen de andere 3 eiwitten op en voeg er de suikersiroop straalsgewijs aan toe. Klop dit mengsel enkele minuten tot het koud is. 3.Meng dit mengsel voorzichtig onder de amandelsuikerpasta en spatel tot er een zachte en toch stevige massa is ontstaan. Voeg er kleurstof aan toe naar eigen smaak. 4.Vul een spuitzak met een niet-getand spuitmondje van maximaal ½ cm met het beslag. Spuit het beslag in rondjes op een bakmatje of bakpapier en schuif op een bakplaat. 5.Laat de makarons 1 uur drogen. Er moet een droog vliesje op de makarons ontstaan. 6.Verlaag de temperatuur tot 140 °C en bak de makarons 10 minuten. Laat de oven op een kiertje open om alle vocht te laten ontsnappen. Zo kunnen er geen barsten ontstaan. 7.Voor de vulling: Meng de amandelmelk met het limoensap, de melk en het roompoeder. Voeg de suiker en eierdooiers toe. Verwarm op een zacht vuur tot 85 °C en klop ondertussen tot je een gladde crème krijgt. Haal de pan van het vuur, voeg de uitgeknepen gelatine toe, dek het mengsel af met plasticfolie laat in de koelkast afkoelen tot 25 °C. 8.Haal het afgekoelde amandelmengsel uit de koelkast, klop mooi glad met een garde en spatel er de room onder. 9.Doe de amandelcrème in een spuitzak met een niet-getand spuitmondje. Spuit de vulling op de makarons. Leg er eventueel enkele frambozen tussen. Duw de 2 makarons op elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ggd
:-)

Andere antwoorden (2)

Je kunt amandelmeel vervangen door een glutenvrije meel bv rijstemeel.
Voor macarons moet je aan het beslag een amandelsmaak toevoegen door bv kunstmatige amandelessence te gebruiken of als je het verdraagt amandelolie.
Zonder amandelsmaak geen macarons helaas.
Persoonlijk verwacht ik dat dat je ook natuurlijk aroma kunt gebruiken omdat dat de hoeveelheid zo gering is dat de meeste mensen met een amandelallergie er geen klachten van zullen ondervinden.
Als ik met rijstemeel werk en het resultaat is te bros dan voeg ik ketanmeel toe wat het resultaat dan verbeterd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor macarons is amandel wel smaakbepalend. En aangezien je die niet mag gebruiken, zul je nooit echte macarons krijgen. Je kunt natuurlijk wel het gevoel zoveel mogelijk nastreven. Ik zou gaan voor een andere grove meelsoort.
Je kunt veel soorten nootjes malen tot een meel, dan kom je qua structuur het dichtste bij de amandelmeel-macarons. Neem bijv walnoten of een andere lekkere noot. Bij een strikte nootallergie is amandelmeel wel te vervangen door een andere meelsoort, dan wordt het wel een beetje proberen (misschien een keer als zoonlief op school zit, zelf testen, en als het werkt het met hem herhalen om teleurstelling te voorkomen?)

Amandelmeel is doorgaans redelijk goed te vervangen door b.v. boekweitmeel, kastanjemeel, of andere reguliere meelsoorten (behalve kokosmeel). Echter bevat amandelmeel aanzienlijk meer vetten dan b.v. kastanjemeel. Wanneer je amandelmeel gaat vervangen voeg dan extra vet toe aan je baksel. Minimaal 25% tot 50% extra vetten afhankelijk van het type baksel.

Daarnaast neemt amandelmeel minder vocht op dan andere meelsoorten (behalve kokosmeel) en ik raad je dan ook aan om iets meer vocht toe te voegen bij vervangen of de hoeveelheid amandelmeel te vervangen door 80% van een ander meelsoort (behalve kokosmeel) B.v. 100 gram amandelmeel wordt 80 gram kastanjemeel + extra vet.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik lees nu in een kookboek dat je ook Quinoameel zou kunnen gebruiken. Dit meel heeft ook een nootachtige smaak, het bevat veel vezels, mineralen, aminozuren (eiwitten)