Ik heb zelf kersenjam gemaakt, maar nu is al een paar keer een potje gaan gisten en lekken. Hoe komt dit?

Al 2X jam kunnen ruimen rond een potje eigengemaakte jam. Het komt gewoon onder de deksel door. Maak meerdere malen, jam maar dit is nog nooit gebeurd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Wanneer jam gaat gisten is de oorzaak;
De vruchten zijn te kort gekookt of er is te rijp fruit met wat rotte plekjes gebruikt.
Herstel is niet mogelijk.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie. Ik dacht zelf ook al dat het misschien door de overrijpe vruchten kon liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ik heb de vruchten iets te kort gekookt, om zo de vitamines te behouden. Bij plm 4 minuten gaat t altijd goed, maar minder niet;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht zelf ook dat dit de reden zou kunnen zijn, dus het werd bevestigd.

Andere antwoorden (1)

Of de potjes zijn niet schoon genoeg, (zijn ze uitgekookt?)
Verder heel hygienisch werken natuurlijk.