Hoe maak je sojamelk lekkerder?

Ivm een koemelkeiwitvrij dieet moet mijn zoontje aan de sojamelk.
Helaas vind hij het niet bepaald lekker.
Dus ben ik op zoek naar manieren om het lekkerder te maken. Er zijn wel sojaproducten met smaakjes, maar die zijn ook niet zo'n succes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sojamelk is inderdaad niet erg lekker. Je zou rijstemelk of tarwemelk kunnen proberen. Rijstemelk vinden kinderen over het algemeen veel lekkerder omdat het iets zoetiger is. Voor de calcium heb je de melk niet nodig, kun je hem beter calciumrijk voedsel geven. Groene groenten, noten, sesam bevat heel veel calcium. Voor de eiwitten zijn peulvruchten heel goed.

Je hebt ook soja choco en soja aardbeien melk bijv. Of probeer eens een scheutje roosvicee door de gewone soja melk Succes Toegevoegd na 29 seconden: Die met smaakjes (ze hebben meerdere) zijn van alpro en hebben ze zelfs in minipakjes, handig om mee te nemen.

Ik neem even aan dat je het om de kalk doet. Je kunt het kind ook laten kiezen voor kalkrijke groenten en vruchten en noten. Met voldoende vit D is dan geen extra kalk opname nodig. Maar je kunt natuurlijk voor de zekerheid altijd een diëtist raadplegen.

In diverse chinese toko's zijn er verschillende soorten sojamelk verkrijgbaar en vaak in meerdere smaken. Uit eigen ervaring vind ik chinese sojamelk lekkerder dan westerse merken. Zie afbeelding, die is mijn favourite. Probeer ook de chocosoja van hetzelfde merk!

Ook zonder sojamelk kan je een heel eind komen. Ik heb twee kinderen die allebei koemelkvrij zijn opgegroeid ivm allergie cq. cvermoeden daarvan. Van Alpro Soja heb je peutermelk (1 tot 3 jaar) deze is zoeter dan normaal. Wij hebben deze altijd gebruikt om pannenkoeken mee te bakken. Gewoon pannenkoekenmeel met een pak melk en dan bakken. geen eieren e.d. nodig. Bakken in plantenboter. Na 6 jaar eten mijn kinderen nog steeds met plezier deze pannenkoeken en ik zelf ook. verder kan je ook de toetjes (vanille en chocoladevla) overwegen. Soms is het best lastig, maar er zijn genoeg mogelijkheden. Ook zonder sojamelk. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100