Hoe maak je sojamelk lekkerder?

Ivm een koemelkeiwitvrij dieet moet mijn zoontje aan de sojamelk.
Helaas vind hij het niet bepaald lekker.
Dus ben ik op zoek naar manieren om het lekkerder te maken. Er zijn wel sojaproducten met smaakjes, maar die zijn ook niet zo'n succes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
6.6K

Het beste antwoord

Sojamelk is inderdaad niet erg lekker.
Je zou rijstemelk of tarwemelk kunnen proberen. Rijstemelk vinden kinderen over het algemeen veel lekkerder omdat het iets zoetiger is.

Voor de calcium heb je de melk niet nodig, kun je hem beter calciumrijk voedsel geven.
Groene groenten, noten, sesam bevat heel veel calcium.
Voor de eiwitten zijn peulvruchten heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

je kunt sojamelk ook zelf maken zo kun je zelf bepalen welke smaak je wilt hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens wat vruchtensiroop door de sojamelk dat vinden de meesten kinderen wel lekker. Of neem anders eens chocoladesojamelk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij de kant-en-klare chocoladesojamelk niet lekker vindt, vindt hij zelfgemaakte sojamelk met cacao en suiker misschien wel lekker, dat smaakt heel anders. Ik lust zelf die kant-en-klare ook echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wel, hoor, vooral zó uit de koelkast. Ook de Alpro-choco-pudding (die van 4 eenhapsportie in een pakje) vind ik erg lekker. Dus gewoon eens proberen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pudding vind ik ook lekker, de chocomelk niet.
Er zijn verschillende merken die sojamelk maken, waarvan de smaken nogal verschillen. Dus je kan experimenteren met verschillende merken, ga eens kijken bij een biologische winkel, Lidl, Chinese winkel. Ik zou vooral de wat zoetere proberen, die vinden kinderen denk ik eerder lekker dan ongezoete.

Daarnaast bestaan er ook andere melkachtige dranken dan alleen soja, bijvoorbeeld havermelk, rijstmelk etc. Dat verkopen ze vaak bij biologische winkels. Ik weet niet of daar dezelfde voedingsstoffen inzitten als in sojamelk, dus of het een goede vervanger kan zijn voor je zoontje, maar ze smaken in ieder geval heel anders, dus misschien vindt hij dat wel lekker.
Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van wennen, sojamelk is gewoon heel anders dan gewone melk. Ik vond het in het begin ook niet lekker om puur te drinken, zelfs de zoete variant niet, nu drink ik zo een heel glas leeg, zelfs de ongezoete variant.

Je kan er zelf chocolademelk van maken, met cacao en suiker, of het mengen met sap. Misschien lust hij het wel als het half sojamelk en half iets anders is, en kan je hem op die manier laten wennen tot hij het wel lekker vindt.
Daarnaast is het belangrijk om het niet als melk te zien maar als notensap oid, de smaak zit namelijk veel meer in de richting van noten of peulvruchten dan in de buurt van melk. Beetje het effect dat als je een slok drinken neemt en thee verwacht, dat chocolademelk dan heel vies smaakt, ook als je het normaal lekker vindt.
Als je het niet daarmee vergelijkt, scheelt soms.

Mag ik overigens vragen waarom hij sojamelk moet drinken? Voor welke voedingsstoffen heeft hij het nodig? Ik ken veel vegetariers en veganisten die ook geen melk drinken, en ook geen sojamelk nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calcium is inderdaad een belangrijk ding. Voor het geval je het nog niet weet: Wel even opletten dan dat je de juiste sojamelk koopt, niet alle smaken bevatten toegevoegde calcium en B12, dus als je de verkeerde koopt drinkt hij het voor niets.
2 jaar is wel erg jong voor een tablet, moeilijk om door te slikken op die leeftijd, lijkt me. Maar het is wel zo dat de B12 en calcium uit de sojamelk in principe niets verschillen van de B12 en calcium in een supplement, ook in de sojamelk zit het van nature niet, maar is het extra toegevoegd. Dus als hij één tablet doorslikken minder vervelend vindt dan zoveel glazen sojamelk te drinken, is het zeker de overweging waard.
Het is altijd wennen aan een nieuwe smaak en dat kun je rustig doen door neutrale sojamelk te kopen en daar datgenen doorheen te mixen, blenden wat je zoontje wel lekker vindt, dus fruit, maar ook chocola etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak van die sojamelk zoveel mogelijk producten die je voorheen met koemelk maakte... Dat maakt de overgang kleiner en zal je zoon de sojamelk gaan waarderen...

En vertel hem wat er verandert, dus wat jij merkt van de overstap van koe- naar sojamelk... Dus de snotterigheid en slijm verdwijnt... Maar ook de psychologische aspecten benoemen... Sojamelk maakt onafhankelijk, terwijl koemelk het kind afhankelijk maakt... Dus laat alle aspecten zien aan je kind, dan voelt het dat het veel en veel beter is, naast de dwang van intolerantie of zelfs allergie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een lekkere gezonde 'soja fruitshake"
Dit kun je van diverse soorten fruit maken. De soorten fruit kun je afstemmen op de smaak van je kind.

Voorbeeld van een recept:
Ingrediënten:
1 rijpe bananen in plakjes
250 ml koelvers appel-peer-framboossap
200 ml sojadrink vanille

Banaan in evt. diepvries laten bevriezen (dit maakt de shake romiger en koeler). Met staafmixer of in keukenmachine vruchtensap, banaan en sojamelk tot schuimig mengsel mengen.

Ik weet niet hoe oud je kind is, maar je kunt dit drankje ook samen met hem maken en hem inspraak geven bij de bereiding.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ook soja choco en soja aardbeien melk bijv.
Of probeer eens een scheutje roosvicee door de gewone soja melk
Succes

Toegevoegd na 29 seconden:
Die met smaakjes (ze hebben meerdere) zijn van alpro en hebben ze zelfs in minipakjes, handig om mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem even aan dat je het om de kalk doet.
Je kunt het kind ook laten kiezen voor kalkrijke groenten en vruchten en noten. Met voldoende vit D is dan geen extra kalk opname nodig.

Maar je kunt natuurlijk voor de zekerheid altijd een diëtist raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In diverse chinese toko's zijn er verschillende soorten sojamelk verkrijgbaar en vaak in meerdere smaken. Uit eigen ervaring vind ik chinese sojamelk lekkerder dan westerse merken. Zie afbeelding, die is mijn favourite. Probeer ook de chocosoja van hetzelfde merk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zonder sojamelk kan je een heel eind komen. Ik heb twee kinderen die allebei koemelkvrij zijn opgegroeid ivm allergie cq. cvermoeden daarvan.

Van Alpro Soja heb je peutermelk (1 tot 3 jaar) deze is zoeter dan normaal. Wij hebben deze altijd gebruikt om pannenkoeken mee te bakken. Gewoon pannenkoekenmeel met een pak melk en dan bakken. geen eieren e.d. nodig. Bakken in plantenboter. Na 6 jaar eten mijn kinderen nog steeds met plezier deze pannenkoeken en ik zelf ook. verder kan je ook de toetjes (vanille en chocoladevla) overwegen.

Soms is het best lastig, maar er zijn genoeg mogelijkheden. Ook zonder sojamelk.

Succes!