Kan je de schil van een citroen ''veilig'' eten?

Nou wou ik eens een cake maken met citroenschil omdat dit extra smaak schijnt te geven, maar dan gaat er toch al gauw van 1 hele citroen de schil in. Kan het eten van citroen schil ''ongezond'' zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
29.1K

Antwoorden (6)

Bijna alle citrusvruchten worden geverfd. Dit om de vruchten er aantrekkelijker uit te laten zien. Daarnaast worden de vruchten bespoten met bestrijdingsmiddelen.

Als je de schil verwerkt is het zaak om de schil eerst goed te wassen. Daarmee was je al een deel van het gif weg. Grote hoeveelheden schil eten is echter niet aan te raden.
10 jaar geleden
Citroenen en andere vruchten zijn vaak bewerkt met een stof die ze doet glimmen (een soort was als ik me niet vergis), waardoor ze er mooier uit zien. Deze stof moet je er wel af zien te krijgen, dus goed wassen. Verder weet ik niet of je de hele schil gaat gebruiken of alleen het gele gedeelte, maar het witte gedeelte onder het gele gedeelte is vaak erg bitter. De rasp van een citroenschil is in ieder geval zo te gebruiken (maar dus wel schoonmaken!). Als je de hele schil wilt gebruiken heb ik hieronder een recept om dat te doen:

http://www.smulweb.nl/recepten/1382138/Gekonfijte-citroenschil
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de schil van een citroen wilt gebruiken kan je het beste biologische citroenen kopen. Die worden niet geverfd, 'gewaxt' of bespoten, en dus zitten er geen gifstoffen in de schil.
Zo duur zijn ze niet, dus; eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat wassen niet veel zin heeft, maar iedereen hier denkt dat je een was of verflaagje dat al in weer en wind op de citroen heeft gezeten er wel even afwast. Het schraapsel van een citroen is erg sterk van smaak en bacterien hebben er een enorme hekel aan, dus het is erg veilig om te eten. Als de citroen al geverfd is, dan is het met een toegestane stof en heeft het niet veel zin je om die hoeveelheid microgrammen druk te maken. Gebruik dus rustig een citroen of sinaasappelschil voor je recepten, het is gewoon erg lekker, geurig en aromatisch en er is nog nooit iemand ziek van geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan alle schillen van citrusvruchten gebruiken vers of gedroogd.
Was altijd je fruit en groenten in water met een flinke schep sodium bicarbonaat.
Je zult versteld staan hoevel vuil er af komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat kan gewoon. ik vind het zelf niet lekkere maar het kan makkelijk

Toegevoegd na 1 minuut:
koop wel biolochische citroenen, op zich is het niet echt heel schadelijk met bespoten citroen maar beter bio.