Zijn Nederlandse mosselen gezond?

Onze Noordzee is bruin in plaats van blauw.
De vis die er gevangen wordt heeft vaak rare plekken.
Kortom, hoe gezond zijn Hollandse mosselen voor een mens en zijn Hollandse mosselen wel gezond?
Zijn mosselen uberhaupt gezond?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
8.5K

Het beste antwoord

Sommige mensen kunnen overgevoelig zijn voor de eiwitten van een mossel, wat ertoe kan leiden dat er huidirritatie en misselijkheid ontstaat.
Verder zijn mosselen juist hartstikke gezond voor mensen. Mosselen zijn rijk aan hoogwaardige voedingstoffen, zoals mineralen en vitaminen A, B, C, D en vooral eiwitten. Ze bevatten verder weinig vet. Vroeger werd er wel geadviseerd om niet te vaak mosselen te eten, omdat er beweerd werd dat mosselen veel cholesterol bevat. Uit nieuwe meet methoden is gebleken dat dit niet het geval is. Het eten van mosselen leidt niet tot een verhoging van het cholesterolgehalte.
De rare plekken op de vis zijn vaak ontstaan door visonvriendelijke vangmethodes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat de Noordzee bruin is ipv blauw komt door de samenstelling van de bodem en het zand dat in het water drijft. De Caribische Zee is blauw doordat er weinig zand in het water drijft. De zandkorreltjes zijn te zwaar om lang te blijven drijven. Dit is ook te zien aan de stranden. Het zand op het strand van Scheveningen loopt veel prettiger dan een strand op Sint Maarten doordat het zand bij Scheveningen fijner en dus lichter van gewicht is.
Dit zegt overigens niks over de kwaliteit van het water. mosselen zijn in principe wel gezond als je er maar niet teveel van eet. Dit geldt voor alle etenswaren. Door de vervuiling van het oppervlakte water kunnen mosselen ziek worden. Ik denk dan ook dat de mosselen 200 jaar geleden gezonder en lekkerder waren dan de mosselen van nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mosselen worden gekweekt uit mosselzaad dat wordt gevangen op de Wadden en dan in de Oosterschelde bij Ierseke verder wordt, ja gekweekt in enorme bakken.
Je kan bij Ierseke een rondvaart langs die bedrijven maken.
Het water daar is schoner dan op de Noordzee. Dus de mosselen worden niet in de Noordzee gevangen.

Mosselen zijn zeer eiwitrijk, en daar kan je misschien rekening mee houden. 1 kilo tot 1,5 kilo per persoon per maaltijd is prima. Het is heel gezellig om mosselen met een stel mensen te eten. Allemaal uit de pan en met een schelp de mossel uit een schelp pakken en eten, lekker sausjes, salade, brood of frites erbij, en een lekkere witte wijn, MMMMM
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bbrrrr :-)
Ja heel lekker en gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kennis van mij is absolute specialist op dit gebied. Hij eet tegenwoordig nooit meer mosselen omdat mosselen zware metalen opslaan. Ze zijn dus uiterst ongezond. Niet verder vertellen hoor., maar ik eet ze ook niet meer. Het heeft dus niets te maken met de kleur van het water, maar met de industriële verontreiniging. Over het algemeen wordt afgeraden om meer dan 2 keer per week zee producten te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eten van mosselen is gezond. Ze bevatten evenveel eiwit per gewicht als biefstuk, zijn veel minder vet en hebben daardoor slechts 25 procent van de calorische waarde. Bovendien zijn mosselen in vergelijking met vlees veel rijker aan mineralen, kalk, fosfor en ijzer. Mosselen zijn verder rijk aan seleen en vitaminen.

De voedingswaarde van mosselen per 100 gram (gekookte mosselen ontdaan van de schelp):

Kcal 87
Kjoules 363
Eiwit 10 gram
Vet 4,3 gram
Koolhydraten 2 gram
Fosfor 250 mg
IJzer 6,9 mg
Seleen 54 mg
Magnesium 23 mg
Natrium 300 mg
Kalium 300 mg
Calcium 100 mg
Vitamine A 0,05 mg
Vitamine B1 0,15 mg
Vitamine B2 0,17 mg
Vitamine B6 0,05 mg
Vitamine C 2 mg
Vitamine E 1,1 mg
Water 85 gram

Bron: Stichting Nederlands Voedingsstoffenbestand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al ziet een blauwe zee er veel gezonder uit, dit is niet zo. Onze zee ziet er zo bruin uit omdat het vol zit met leven, zoals algen en plankton.
Hoe fragiel die blauwe zee kan je ook zien aan de hand van de koraalriffen, er hoeft maar het minste of geringste te veranderen aan de omstandigheden of het hele koraalrif legt het loodje.