hoe lang kun je zelfgemaakte jam bewaren? en waar, in de koelkast of erbuiten?

heb de vruchten gekookt met alleen geleisuiker speciaal en in schone jampotjes gegoten, daarna meteen deksel erop. (lekker trouwens, rozenbotteljam!!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
52.8K

Antwoorden (4)

Als je de potten steriliseert kan je ze buiten de koeling meer dan een jaar bewaren. Dan moet je iets meer dan in een schone pot. Zoals je ze nu hebt geconserveerd zal het wel even goed blijven in de koeling.

Het is niet goed te zeggen hoe lang, maar vaak wel meer dan 2 maanden als je er verder niet met een vies mes in zit wat in contact is geweest met ander voedsel of je mond.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt hier aparte weckpotjes voor kopen bij de boerenbond, maar een schone lege jampot die je hebt uitgekookt kan ook. Als je deze wilt steriliseren dan zet je de gevulde jampot in een pan met kokend water met de deksel er los op gedurende 10 minuten. Na afkoelen dichtdraaien.

Maar wecken is beter omdat de deksel dan door de luchtdruk wordt dichtgehouden. Als de deksel los zit weet je dat er lucht bij is en de inhoud kan bederven. Luchtdichte potten zijn heel lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vul de warme potten tot even onder de rand en sluit ze vervolgens goed af. Zet ze daarna op hun kop. De hitte van de jam duwt namelijk de overtollige lucht uit de pot. Dit komt de houdbaarheid ten goede. Na 5 minuten mogen de potten weer rechtop staan en kan de jam rustig afkoelen.

Zeker wanneer je regelmatig jam maakt en/of veel potten tegelijkertijd vult, is het verstandig om potten te voorzien van een etiket. Noteer wat erin zit en schrijf tevens de productiedatum op en bewaar de jam vervolgens op een koele en donkere plaats. Jam met een normaal suikergehalte en verpakt in een schone pot is buiten de koelkast zeker 6 – 12 maanden houdbaar. Als de pot eenmaal is geopend, kun je de jam het beste in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het op-de-kop-zetten, wilde ik toevoegen, maar staat er bij jou al bij.
Indien er een goed vacuum in de pot is, en de deksel sluit goed, en blijft gesloten, is er een houdbaarheid van minstens 2 jaar buiten de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zelfgemaakte jam het beste buiten de koeling bewaren. Hoe meer suiker de jam bevat, hoe langer je ze kan bewaren. Ik heb hier jam staan uit 2005 en die is gewoon nog goed. Om de houdbaarheid te verhogen, kan je eventueel ook wat citroenzuur toevoegen.