Ik lust geen champions,heeft iemand een recept zodat ik ze wel gaat lusten.

Ik hou niet van dat zachte en glibberige

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

goed lang bakken in veel boter, dus niet tot ze gaar zijn ( grijs grauw van kleur) maar tot ze echt goed bruin zijn, dan zijn ze ook zeker niet meer zacht en glibberig, en komt er eenstofje vrij in de champignon wat licht verslavend is, op die manier blijf je eten tot de pan leeg is ( het bruinkleuren is de maillard reactie en veranderd de smaak van het product) met goed peper en zout erop dat is lekker ;) als je ze dan nog niet lust kan je er ook wat suiker aan toe voegen ipv peper en zout, dan worden ze zoet, klinkt raar maar ook best lekker
grtzz dennis van hoof ( niv 3 zelfstandigwerkend kok)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik vind ze rauw altijd wel lekker. Ik maak soms pizza en knabbel dan tussendoor wat van die dingen weg. Op pizza zijn ze ook lekker. Niet zo glibberig ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kleine stukjes snijden en bakken in een pan. Beetje kruiden erbij. Lekker. Ze zijn dan niet meer glibberig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien moet je met de soep beginnen
en dan de "stukje" heel klein maken, dan lijken ze in ieder geval niet glibberig
13 jaar geleden
Jazeker.
Bakken in een pan, vocht af en toe uit pan laten glijden.

Dan flinke scheut ketjap erin en meteen daarna veel knoflookpoeder. Poeder is belangrijk, dat "smelt" als het ware de ketjap aan de champignons.

Lekker lang door bakken en blijven scheppen. Als ze klein, donker en geschrompen zijn, proeven en eten. Heerlijk.....

Toegevoegd na 1 uur:
Geloof me nou, simpel, erg makkelijk en vooral erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze goed lang bakt zijn de inderdaad niet meer zacht en glibberig, maar droog of zelfs bijna knapperig +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, en dan met de juiste kruiden erbij, waar je van houd, is het super lekker......
Mijn kinderen lusten ze alleen als ik ze lang en hard bak, dan is dat zachte glibberige niet meer terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Champignons bevatten veel vocht. Als je ze flink doorbakt verdampt dat vocht waardoor ze wat gaan bruinen en een wat steviger textuur krijgen. Scheutje wijn en een scheutje room met peper en zout en eventueel een drupje Worcestershire saus erbij en je hebt een heerlijke afdekking voor je biefstukje of varkenshaasje. Het bakvocht van het vlees doe je er natuurlijk ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat wij een zelfde soort smaakgevoel hebben Kees
Ik zie net jouw reactie en lees daardoor net jouw antwoord. Wat eten we weer lekker hè? +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk! Onze smaken zullen elkaar inderdaad weinig ontlopen.
Kristal
13 jaar geleden
amc en Keesvi, hoe laat was het eten ook alweer klaar?
Dat ik niet te laat aanschuif bedoel ik.
mjammie!
amc
13 jaar geleden
Goeie gasten zijn toch nooit te laat! We maken wel wat extra veel hè Kees? We eten ook niet snel dus.....;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet dat ik het altijd doe maar een goeie gewoonte in veel culturen is om meer te koken dan je nodig hebt omdat er altijd onverwacht iemand voor de deur kan staan. Ik vind het absoluut geen straf om de resultaten van mijn kookkunst te delen met anderen. Welkom, welkom! :-) (vervolgens de verbazing van mijn vrouw zien te trotseren maar dat zien we dan wel weer...)
amc
13 jaar geleden
Ik heb daar ook altijd last van! We zijn met ons drieën maar soms komt er een schotel op tafel waarvan mijn man zegt; " heb je het weeshuis uitgenodigd?" Vervolgens kijken mijn man en zoon elkaar na het eten aan wie het laatste restje krijgt en dat delen ze nog! Tja, ik heb aan één bord genoeg maar die 2 kerels van mij eten tot alles op is en komen geen grammetje teveel aan. Er kan dus altijd wel iemand aanschuiven bij ons en dit gebeurt best wel vaak. Tja, gezelligheid kent geen tijd en ik hoef de verbazing van mijn man niet te trotseren dus.....;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn inmiddels weer met zijn tweetjes dus komt het er meestal op neer dat het overschot de vriezer ingaat of dat het de volgende dag gebakken aardappels wordt of iets dergelijks. En ach, met een beetje fantasie valt er iedere dag echt wel lekker te eten.
Een verse champignon is niet glibberig maar voelt droog aan. Er moeten geen donkere plekken op zitten, dan zijn ze vers.
Snijd het voetje bij en borstel ze evtl af.
Snijd de champignons in de lengte in plakjes.
Laat boter bruin worden in de koekenpan, de champignons erbij en bakken maar. Na een minuut of 5 treedt er vocht uit. Nu pas wat zout en peper erover malen of een paar kruimels van een bouillontabletje. Je ziet het vocht nu sneller verdwijnen dan dat het kan verdampen, omdat het weer wordt opgenomen door de champignons. Laat ze nog even staan , want als je ze echt mooi droog bakt verdwijnt ook het rubberachtige ervan. Nu fijngehakte peterselie en/of bieslook erdoor doen en op smaak maken met een paar druppels wijnazijn en Worcestershire sauce. Gewoon op verse tast met een lekker glas witte wijn. Heerlijk!

Toegevoegd na 56 seconden:
corr. toast.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker! +1
Kristal
13 jaar geleden
+ van mij, zal ik dan een gezellig tafelkleedje meenemen? ;-)
amc
13 jaar geleden
Joh, ik heb afneembare place mats in een gezellig kleurtje.
Hoef jij geen kleedjes uit te wassen!
Eet ze rauw, het lekkerst als ze heel vers zijn. De delicate smaak heeft niet veel meer nodig, dus zelfs puur kan ik er echt van genieten, en helemaal i.c.m. een kaasplankje met een lichte port.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de wok met allemaal andere groenten :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik een heel lekker en verrassend recept vind:

Gebakken champignons met sojaroom

Ingrediënten:
champignons
sojaroom (sojacuisine) of eventueel gewone room)
gistvlokken
paprikapoeder
knoflookpoeder
olie om in te bakken

De champignons bakken in wat olie, af en toe het vocht dat vrijkomt afgieten. Aan het einde behoorlijk wat paprikapoeder toevoegen, wat sojaroom (sojacuisine) en gistvlokken toevoegen. Eventueel wat knoflookpoeder.
De combinatie van de wat bittere gistvlokken en paprikapoeder en de wat zoetere sojaroom maakt het echt heel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je doet een bakje champignons in een pan met wat zout en peper en een scheut citroensap. dit breng je aan de kook en laat dat 3 min. koken. af laten koelen in het vocht.
ondertussen doe je in een bakje 2 eetlepels mayo, 2 eetlepels tomatenketchup, een ons gekookte hamblokjes,
een eetlepel bieslook, een theelepel gebroogde dragon, een mespuntje kerrie en een half theelepeltje mosterd, dan nog een beetje citroensap en een koffielepeltje cognac of sherry. dit door elkaar husselen en dan de champignons boven dit bakje in plakjes snijden en erdoor mengen. het beetje vocht dat nog uit de champignons komt maakt het geheel wat smeuig. lekker met stokbrood
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doop ze in de gesmolten kaas en maak ze in kleine stukjes en doe er wat kruiden bij
een snufje zout
en ik zal zeggen smullen