Hoe kan ik rotte eieren opsporen zonder ze allemaal te hoeven breken?

Ik heb 40 eieren en ze stinken. Ik had ze in een emmer water gelegd en ze zinken allemaal naar de bodem. Ik heb er 1 gebroken en ze was nog goed. Een andere dan weer niet. Weet iemand een truck die waterdicht is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.2K

Het beste antwoord

de enige die ik weet:
een maatbeker halfvol licht gezouten water. Eitje(s) er in.
1/ Als het naar de bodem zakt en op de zij ligt: geen enkel probleem.
2/ Als het naar de bodem zakt maar rechtop blijft staan: hoog
tijd dat je het gebruikt.
3/ Als het blijft drijven: weggooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb wel eens gehoord dat als je een rot ei schud deze geluid maakt, een vers ei mag dit namelijk niet doen.

Dat komt omdat de luchtkamer in het ei groter word naarmate het langer ligt, en het ei dus los komt te zitten in de schaal. dit verklaart ook voorgaande tip met het water en zout ;) de luchtkamer word groter en het ei blijft drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe de versheid van een ei controleren ?

• Als een ei ouder wordt verdampt er vocht doorheen de poreuze eischaal en wordt de luchtkamer bijgevolg groter.
Doordat de luchtkamer groter is gaat een ei vlugger drijven in zoutwater.
• Je kan een oud ei ook herkennen door het zachtjes te schudden.Doordat de luchtkamer groter is gaat de inhoud klotsen. Bij een vers ei hoor je niets.
• In de eihandel kan de versheid van eieren gecontroleerd worden door ze door te lichten. Een ei is vers als het licht erdoor schijnt, de dooier niet duidelijk zichtbaar en niet erg beweeglijk , en de luchtkamer nog klein is. Alhoewel men thuis niet beschikt over een dergelijke lichtbron voor deze test, kan men zich ook behelpen met een zaklamp.
• De drijfproef: een vers ei in een kom met zout water (1l water en 100 gr zout) zal plat op de bodem blijven liggen. Hoe ouder het ei hoe meer de stompe kant naar boven komt. Is de luchtkamer reeds groot (na ongeveer 6 weken) dan kan het ei zelfs drijven.
• De breekproef: bij het breken zal een vers ei een bolronde, stevige dooier en veel stevig eiwit hebben dat weinig uitloopt.