Jazeker, dit is zelfs een delicatesse in Frankrijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat doet men dan ook in Frankrijk, escargots. In veel supermarkten verkopen ze ze wel, ingeblikt.

Er zijn ongeveer twintig Europese slakkensoorten die worden gegeten in restaurants en ze worden gezien als een delicatesse. Er zijn echter veel meer soorten die het restaurant nooit halen omdat dat commercieel niet interessant is maar die wel door veel mensen gegeten worden (meestal zelf gevangen). Populaire zeeslakken zijn bijvoorbeeld de (Gewone) Alikruik (Littorina littorea), die op en tussen de rotsblokken wordt verzameld en de wulk (Buccinum undatum) die uit zee wordt opgevist. De laatste wordt vooral in zuidelijker streken gegeten.

Met name in Frankrijk is de wijngaardslak zeer populair op de menukaart.

Er zijn enkele soorten wijngaardslakken die mogen worden gegeten, te weten:

De (gewone) wijngaardslak (Helix pomatia); diameter van huisje 40 - 55 millimeter, 25 tot 45 gram vlees, wordt ook wel escargot de Bourgogne genoemd vanwege de Bourgogne als bekendste vangstgebied. In Nederland is dit een beschermde soort die dus niet mag worden verzameld.
De segrijnslak (Cornu aspersum), een kleinere verwant van de wijngaardslak die zich wereldwijd tot een ware plaag heeft ontwikkeld in stadsparken, tuintjes en andere antropogene habitats; twee vormen van deze soort zijn populair op het menu:
Een kleine vorm met een diameter van het huisje van 28 tot 32 millimeter, 7 tot 15 gram vlees, leeft oorspronkelijk in landen rondom de Middellandse Zee en de Atlantische kust van Frankrijk en wordt 'Petit Gris' genoemd ('klein grijs'). Dit is de vorm die zich tot een wereldwijde plaag ontwikkeld heeft;
Een grotere vorm met een diameter van het huisje van 40 tot 45 millimeter, 20 tot 30 gram vlees, komt voor in Afrika en wordt 'Gros-Gris' genoemd ('groot grijs');
De 'Turkse' wijngaardslak (Helix lucorum); heeft een natuurlijk verspreidingsgebied op de Balkan en in Turkije en is 'in opkomst' als eetbare slak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Vreemde min. Van mij een plus!
Ja, in elk geval de wijngardslak. Deze eet je gekookt met een knoflooksaus. Je moet er wel van houden, ze hebben een wat gronderige aardse smaak, maar er zijn genoeg mensen die ze heerlijk vinden. In Frankrijk worden ze met name veel gegeten, maar ik heb ze ook in Rusland vaak zien zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je al kon lezen, kun je bepaalde slakken eten. Het is echter niet zo dat je die slakken zomaar kunt vangen en klaarmaken. Hiervoor moeten ze eerst een reinigingsbehandeling ondergaan, waarbij ze bepaalde stoffen (bijv. bloem) te eten krijgen, gedurende een aantal dagen etc. Een heel gedoe dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rond de feestdagen liggen ze weer in de schappen bij de van oorsprong Duitse winkels. Ze zijn voorbereid met kruidenboter. Dit laatste geeft een zware lucht als je ze warm maakt.