Of je gember moet schillen hangt af van welke gember het is.
Als je zelf gember kweekt en deze vers gebruikt is het voldoende deze goed te wassen en dan kan je hem zo gebruiken, geraspt of anderszins.
Als je je gember in de winkel haalt is deze wel vers maar niet echt kraakvers, dit wil zeggen dat de schil al wat uitgedroogd en dus verhard is. Als je deze gember wil raspen ben je beter dat je hem schilt. Als je hem ergens in doet waar je hem alleen als smaakgever wil gebruiken en hem er voor gebruik terug uithaalt (zoals bijvoorbeeld in glühwein) dan is het voldoende hem eens goed te wassen en in grove stukken te snijden.
Mocht je denken dat het telen van gember moeilijk is, niets is makkelijker te telen. Gewoon een stuk gember in een bloempot en laat maar groeien. Wel alle jaren verpotten (in een vrij grote pot) en na een tweetal jaar heb je mooie en oogstbare knollen. De kleinere stukken stop je terug in een pot en dan heb je volgend jaar weer mooie en oogstbare knollen. En zo ga je maar door.
Ik ben een zestal jaar geleden hiermee begonnen en nu heb ik steeds mijn eigen voorraadje kraak verse gember steeds klaar voor gebruik. Wel even er aan toevoegen dat ik wel meer dan 1 pot heb staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste merrybreeder,
Verse gember die je zelf hebt gekweekt en zo uit de pot oogst net voor gebruik moet je niet schillen. Goed wassen en hij is klaar voor gebruik.
Ik doe dit al jaren zo en ik ben er nog steeds niet van doodgevallen.
Blijkbaar heb je mijn antwoord niet echt goed gelezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk idee om het zelf te kweken, ik denk dat ik het ook ga proberen.
niko
10 jaar geleden
Allemaal bedankt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hoi WWDiver1
het telen van gember kan dat ook buiten of moet dat binnenshuis?

Andere antwoorden (2)

Gember moet je schillen voor je het raspt. Algemeen bekend feit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is lekkerder maar je kunt de schil gewoon eten hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hmm ik heb nog nooit gember geschild; altijd gewoon in kleine stukjes gesneden. a wel, ik leef nog :)
niko
10 jaar geleden
vdijken?algemeen bekend feit?dan heb ik meer aan de andere reactie`s.bedankt allemaal.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Plus voor de vraag Niko, want ik wist het ook niet :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook nooi van gehoord. Lekker bot vdijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben het eens met voorgaande opmerkingen!
Plus voor de vraag en niet zo bot @vdijken...
Als je het moet raspen wel, maar als smaak maker ka n je een stuk gewoon in tweeën snijden en dan in het gerecht doen ( en het er later uit vissen, dat wel). Ik doe dat altijd, gaat prima. Geschilde stukken gember kan je ook prima invriezen . Dan haal je er per keer een stuk uit het zakje, ideaal.