Waardoor komt het dat je in de keuken met kippenvlees altijd zo op moet letten?

Als je bijvoorbeeld een pakje kipfilet en bijvoorbeeld runderpoulet naast elkaar legt, dan valt de verpakking al op door de stickers dat je bacterien geen kans mag geven en dat je moet oppassen met het klaar maken van de producten.

Ik heb altijd geleerd dat je altijd je handjes moet wassen, voor alles een aparte snijplank en messen moet gebruiken en geen rauwe en gare producten moet mengen.

Wat is er dan dat kippenvlees zo veel meer gevoelig maakt voor bacterien en de daaruit voortvloeiende ziektes als voedselvergiftiging, dan bijvoorbeeld een stukje zalmfilet of varkenslapjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Omdat juist kippenvlees heel snel gevoelig is voor de salmonella bacterie. Vaak is kip hier mee in aanraking geweest en alleen door de juiste maatregelen te nemen op voorhand, vermijd je dat je hierdoor besmet raakt en zorg je dat alles wat ermee in aanraking geweest is geen kruisbesmetting kan laten plaatsvinden, door het meteen te reinigen en apart te behandelen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is zelfs zo dat vele gezonde kippen een bacterie in hun darmen hebben die nog meer diaree veroorzaakt dan salmonella nl. de C. jejuni bacterie. Dit is ook de veroorzaker van Campylobacterioses. Dit veroorzaakt niet alleen diaree maar kan verdergaan in koorts, hoofdpijn, buikpijn, spierpijn en overgeven. De ziekte duurt 1 week tot 10 dagen en komt vaak terug (25% v.d. gevallen) Soms is er zelfs antibiotica nodig. Rauwe kip is hiermme vaak besmet. Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs 20 tot
100%! van de kip die bestemd is voor de verkoop hiermee besmet is. Niet zo verrassend omdat vele gezonde kippen die in hun darmen hebben zitten.

Het volledig voorkomen is niet mogelijk maar door kip op een juiste wijze te verhitten, is het voedsel zo goed als veilig. Het echte gevaar is kruisbesmetting; wanneer gekookte materialen in aanraking komen met rauwe producten of besmette materialen ( zoals snijplanken, messen).
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
vooral die snijplank en de messen zijn heel belangrijk om goed schoon te maken

Andere antwoorden (4)

Kruisbesmettig komt meer voor niet alleen bij kippenvlees. Altijd alles op een apart of weerschoon gemaakte snijplank snijden.
13 jaar geleden
Het meeste kippenvlees bevat al ziekte makende bacteriën
en bij bepaalde temperaturen gaan deze zich verder ontwikkelen en kan je erg makkelijk er ziek van worden.
Dus je kippenvlees, enkele uurtjes op je aanrecht laten liggen, of urenlang in je auto omdat je nog andere boodschappen moest doen of in een file zat of zo, kan al rampzalig zijn, mits je het vlees niet voldoende verhit.
Het heeft dus niet zo zeer met handjes wassen te maken , maar met een bewaartemperatuur en bereiding.
Kip dus altijd voldoende gaar eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvulling: idem met andere "kipprodukten" dus eieren.
Vele jaren geleden waren gerechten met rauw ei er in zeer populair. Toen werden ze geleidelijk in de ban gedaan in bejaarden tehuizen omdat ingeval van besmette eieren (ook met salmonella) echt doden vielen en volgens mij wordt nu IEDEREEN afgeraden gerechten te eten met rauw ei erin,.
Ook bij pizzeria's heb ik al jaren geen sabaglione (is een heerlijk toetje maar wel met rauw ei) meer zien staan.
13 jaar geleden
Het is altijd raadzaam om de kipfilet traag te ontdooien in de koelkast zo heb ik het geleerd als ik voor polyvalent verzorgende studeerde zodat de bacteriën geen kans maken.