Hoe kan ik drie grote pannen stamppot warm houden?

Ik maak binnenkort drie grote pannen met stamppot klaar (Zuurkool, boerenkool en andijvie) Ik beschik slechts over 4 gaspitten en kan niet alles tegelijk klaar hebben.

Daarnaast bereidt ik nog 2 soorten vlees welke ook elk een gaspit in nemen.
Wat is de juiste manier van werken en hoe houdt ik het eten warm?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Antwoorden (3)

zet ze op een rechaud, dit is een warmhoudplaat of rekje op stroom of verwarmd door een waxinelichtje, in de link zie je wat ik bedoel, maar er zijn wel goedkopere versies te koop, kijk eens bij de kringloop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou ze "au bain marie" zetten, dit is wel afhankelijk van het aantal pannen dat je hebt.
Laat in drie pannen het water tot net onder het kookpunt komen en draai het gas laag zodat het op deze temperatuur blijft. Zet dan in elke pan een kleinere pan met stamppot, afgedekt met een laag vershoudfolie. De pan moet erin hangen en dus niet de bodem van de andere pan raken Zo wordt/blijft de stampport warm zonder uit te drogen of aan te koeken.
Het vlees zou ik om en om kort aanbakken in één pan en rustig afgaren in een niet al te hete oven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe het op de goede manier uit de tijd dat er geen moderne middelen waren : In een hooikist [een stevige houten kist] ~~ je kunt eerst hooi onderin leggen en vervolgens [oude wollen] warme dekens waarin je de pannen neerzet en hierna toedekt met nog meer warme dekens. Een oud dekbed is hierbij een prima aanvulling, ook een slaapzak werkt goed.

Bij gebrek aan een hooikist, kun je ook op je bed een harde ondergrond [plank?] leggen en daarop de dekens [wel meer zonder de kist] en de pannen daar op zetten, toedekken met wollen dekens en ik zou voor het idee tussen bed en/of dekens en pannen schone lakens leggen [beetje frisser idee].

Deze oude hooikist manier is een manier om op een fornuis met slechts 4 pitten toch meerdere warme gerechten te kunnen bereiden, maar zeker ook om de pannen warm te houden. De kokende pannen werden zo weggezet en konden ook nog langer garen door het warm houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een voordeel: het eten brandt niet aan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
PLUSSSSSSS
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's er echt eentje uit de oude doos!
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo kun je rijst ook prima stomen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! rijst stomen gaat zo ook prima. Bedankt Ivana en WWDiver1!
Ivana
10 jaar geleden
...en als ik kampeer maak ik van mijn slaapzak een hooikist.....gaart de rijst vanzelf nadat ze eerst op kooktemperatuur is gebracht. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, zonder dollen als je kampeert heb je minstens 2 slaapzakken en daar kun je heel best mee koken/nagaren!! Kun je daarna het vlees bereiden op je 1 of 2 pitter...! :P 't wordt te gemakkelijk zo... nee flauwe kul maar het wordt wel steeds leuker, maar huidige nieuwe dingen {internet op je mobiel] en koken ouderwets [in je slaapzak] .....! :D:D