Ik heb een ossehaas gekocht van 1600 gram ,hoelang moet dat in de oven nadat ik die heb aangebraden???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (2)

Je kunt het beste een vleesthermometer kopen en die erin steken, dan weet je het zeker. Mik op een temperatuur van 52-55C
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan hier moeilijk een exacte tijd op kleven.
De reden hiervoor is dat alles afhangt van hoe je de ossehaas gebakken wil en de dikte van het stuk.
Een dik stuk heeft meer tijd nodig dan een dunner en een bleu gebakken stuk heeft minder tijd nodig dan een bien cuit.
Dit is iets dat letterlijk een beetje fingerspitzengefühl vraagt.
Als je voelt aan je vlees als het nog rauw is zal je voelen dat er tamelijk weinig weerstand in zit dus dit neem je als beginpunt, als je het stuk aangebakken hebt zul je voelen dat er weinig veranderd is. Als je nu regelmatig eens aan je vlees voelt zal je vaststellen dat het steeds vaster gaat aanvoelen.
Een goed referentiepunt is het volgende:
Breng de punt van je duim en wijsvinger samen en voel aan het vlezige gedeelte van je hand, dit zal vrij zacht aanvoelen. Hou dit gevoel vast en voel eens aan je vlees als dit overeenkomt heb je een bleu stuk.
Breng nu de punt van je duim en je middelvinger samen en voel weer aan het vlezige stuk van je hand, je zal vaststellen dat dit nu iets steviger aanvoelt. Als je vlees hetzelfde aanvoelt heb je een saignant stuk vlees.
Breng de punt van je ringvinger en je duim samen en voel weer aan het vlezige stuk van je hand, je zal vaststellen dat dit weer iets steviger aanvoelt, breng dit gevoel over naar je ossehaas en je hebt een a point gebakken stuk.
En tot slot breng de punt van je duim en pink bij elkaar en voel nogmaals aan het vlezige stuk van je hand, dit gevoel vertaald naar je stuk vlees is bien cuit (doorbakken)
Veel succes met je ossehaas en smakelijk.

Nog een snelle tip: leg eens enkele takken tijm bij je ossehaas tijdens het bakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ossenhaas was heeeeeerlijk !!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi zo.