Kun je kookvocht, bijvoorbeeld van aardappelen, pasta, boontjes, op een later tijdstip opnieuw gebruiken als water voor het koken van groenten?

Helder water is het nog vaak, wanneer je vastkokende aardappelen, boontjes of wortels hebt gekookt. Eigenlijk zonde om het zo weg te spoelen. Kun je het later die dag of de dag erna opnieuw opwarmen/koken voor het bereiden van andere groenten of bijvoorbeeld pasta?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi! Klopt. Maar een moderator had 'm per abuis weggehaald. Dacht dat hetdezelfde vraag was als die mbt kookvocht voor planten. Ze kunnen de vraag echter niet terugplaatsen. Je moet de vraag dus weer opnieuw stellen. Sorry. Kan er ook niets aan doen.
zondag
13 jaar geleden
Dacht al dat je dement werd ;-) Goed dat je het even uitlegt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kookvocht giet ik meestal weg. Groenten bevatten vaak pesticiden die met wassen niet altijd verwijderd zijn. Ze bevinden zich dan in het kookvocht.

Antwoorden (8)

je kunt dit vocht gebruiken om saus van te bereiden
of wat een vriend wel doet: opdrinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je van boontjes-kookvocht saus maakt smaakt het er wel een beetje naar.
om bouilon van te maken is dit misschien niet erg.
en gebruik het zsm, dat doe ik vaak in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT weggooien . Je kunt het voor alles hergebruiken.
Als je het voor pasta gebruikt , moet je de pasta 3 minuten koken .Gas uit en laten staan.Dan trekt het vocht in de pasta. En door dat het vocht in de pasta zit krijg je minder calorieen binnen omdat je eerder 'n verzadigingsgevoel krijgt. Blijf je mooi slank .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het in de soep doen en er de rijst in koken. Zulk vocht gebruik ik ook om sausen uit pakjes aan te maken in de hoop dat er nog wat vitaminen van de groente die ik erin gekookt had inzitten.
13 jaar geleden
Ik giet het meestal gewoon over het straatje om onkruid/groene aanslag tegen te gaan, en dat werkt prima. Je kunt het ook laten afkoelen en aan de planten geven.

Als je er stevige groente in hebt gekookt (worteltjes, sperziebonen) kun je dat de volgende dag best nog een keertje doen, maar ik zou het niet weken achter elkaar proberen. Het lijkt me een beetje valse zuinigheid.

Ik kook dergelijke groenten overigens meestal in de magnetron ; gewoon met een paar eetlepels water. Lekkerder, meer vitaminen, betere kleur en geen verspilling.

Toegevoegd na 49 seconden:
(Het afgietwater dat ik naar buiten doe is van dingen die niet aanhalen in de magnetron ; pasta en rijst , maar ook wel aardappels ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappelen gaar ik in de magnetron, in de schil en lekker met kruidenboter. Groente kun je net zo goed in de magnetron garen, dat werd al opgemerkt. Kookwater van pasta en aardappel vind ik niet prettig om later te gebruiken, ik kook pasta met zout, niet aan te raden met groenten. Wel giet ik dat water in de afwas teil om later in af te spoelen.
Mocht je aardappelen in de magnetron willen proberen, goed afwassen met een borstel, evt plekjes uitsnijden en diverse sneetjes in de schil maken. Alleen met het aanhangend water garen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook eerst de witlof en daarna de aardappelen in het zelfde kookvocht. Het is lekker en het water is al op temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt het kook vocht altijd weer hergebruiken, voor een bijpassende saus bijvoorbeeld, maar je kunt er natuurlijk ook weer andere dingen in koken. maar als je iets erin wil koken wat totaal niet bij het vorige gekookte product past kun je het beter niet doen, want de smaak van het water trekt altijd weer in het volgende product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kookvocht van groente is ook te gebruiken voor een lekker jus , nooit geen aardappel vocht bij je plantjes doe ze zullen binnen 1 week doodgaan dat kunt u gebruiken al onkruid-bestrijder voor buiten een ouderwets middel wat zeer goed werkt