Wat voor smaak geeft gember aan een maaltijd, en wat is het verschil tussen de gember varianten?

Wat doet gember voor een maaltijd?

Je hebt verse gember die je raspt of snijdt en je hebt gember bolletjes uit een potje. Wat zijn de smaakverschillen tussen die twee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gembersmaak vooral ;-)

Het beste antwoord

Verse gember is fris en een klein beetje zoetig. Het wordt vaak in de Oosterse keuken gebruikt.
Gember in poedervorm (Djahé) levert iets aan smaak in ten opzichte van verse gember maar is wel makkelijk als je weinig tijd hebt.
Gemberbolletjes uit een potje (heet volgens mij stemgember) is gezoet en smaakt heel anders dan verse gember. Het wordt ook in andere gerechten gebruikt, bijvoorbeeld zoete sauzen, brood en gebak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verse gemberwortel smaakt pittig en zoet. In de Chinese keuken gebruikt men gember in vleesgerechten, vruchtensalades en koek. In de Indiase keuken in curries, in de Indonesische keuken onder meer in vleesgerechten. Gemalen gemberwortel wordt in diverse gerechten gebruikt, zoals vlees- en stoofgerechten en curries. Gembersaus is een saus gemaakt van gemberwortel en heel veel suiker en wordt in de Thaise keuken door zoetzure sauzen gedaan. De smaak is dan ook erg zoet. Stemgember is ook zoet en gebruikt men in de Nederlandse keuken in gebak en sauzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gember is, als je het 'los' eet een klein beetje bitter/zoet en wat (soms stevig) pittig.

in een maaltijd zorgt het ervoor dat het 'fris' smaakt en wat zoetig. Dit zorgt voor contrast met wat sterk gepeperde gerechten/gangen.
12 jaar geleden
Gemberbolletjes die in een potje te koopis is ingemaakte gember op suikerstroop, dus erg zoet (maar wel lekker).