Hoe bak ik betere pannenkoeken?

Mijn pannenkoeken worden te hard, waardoor ze niet fijn oprollen. Gebruik ik dan teveel bloem of teveel ei? Of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
39.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik je de juiste hoeveelheden? Of doe je alle ingrediënten op goed geluk bij elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op goed geluk,vandaar mijn vraag. ;) Dat ik weet, als de eerste nogal hard wordt, welk ingrediënt ik moet toevoegen.

Het beste antwoord

Ik ben geen topkok, maar als ik pannenkoeken maak, deed ik in het begin het gas te hoog. Hierdoor werden de pannenkoeken ook te dik, dus misschien dat dat het probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jet inderdaad de temperatuur was dan. Stond vol open. Volgende keer ga ik uitproberen met minder hoog vuur. Tnx!

Andere antwoorden (7)

Zorg dat het beslag steeds geroerd wordt. En als het dik wordt, wat water erbij en goed doorroeren.
Zodra de onderkant loslaat van de bodem, keren. En er bij blijven staan. Gas niet op de hoogste stand, maar driekwart.

Oefenen, vooral veel en vaak pannenkoeken bakken. Dan worden het perfecte pannenkoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt te veel bloem. Ietsje minder bloem, ietsje meer melk, hetzelfde aantal eieren. En...., roomboter in de pan doet wonderen, zo lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheutje spa rood, of desgewenst bier door het beslag maakt het veel luchtiger.
Het vuur niet te hoog, het beslag nog goed vloeibaar, dan kan het niet misgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik ipv 800ml melk voor een pak beslag een liter melk. Dan worden ze lekker dun.
En al draaiende het beslag in de pan gieten.
En dan ff uit kienen hoeveel beslag je moet gebruiken...
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pak beslag? Ik gebruik gewoon bloem en eieren. Beslagmix vind ik zonde van het geld. ;)
Eerder teveel bloem dan ei. Probeer ze iets dunner te maken. Daardoor garen je pannenkoeken beter wat de smaak ook ten goede komt. Pas omdraaien als de pannenkoek helemaal gestold is. Voor extra luchtige pannenkoeken klop je de eiwitten apart waarna je ze als laatste door het beslag roert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik als basis;
400 gr. bloem en 1 liter melk.
De gezeefde bloem doe ik in een grote kom met een beetje zout. Ik maak een kuiltje in de bloem en giet hier 3 grote eieren en ½ l. melk in. Dit alles roer ik tot een glad beslag. Terwijl ik blijf roeren doe ik er 2 lepels suiker bij en nog ½ l. melk. Ik roer het beslag nog eens goed door en laat het dan nog een ½ uurtje rusten.
Door de melk niet ineens allemaal tegelijk bij te doen maar in gedeeltes, krijg je ook geen klontjes in het beslag.
Het beslag moet goed uitvloeien in de pan. Is het te dik, doe er dan wat melk bij. Je kunt het uitvloeien een beetje helpen door de pan schuin te houden en een draaiende beweging te maken. Hierdoor loopt het beslag mooi over de bodem van de pan en worden de koeken ook mooi rond. Vergeet ook niet de pan goed te verwarmen voor je het beslag erin doet. Zo kunnen ze niet mislukken.
amc
12 jaar geleden
Gebruik volle melk